Idag var jag hundrastare och hittade dessa två, först en på en tallstubbe, så en resupinat, tunn ticka på kvarlämnad stamdel. Barkstycket ovanför har nyligen fallit av.
Vädret medförde att ögonen sved av svett, så det var bara att chansa och trycka av. Det blev inte bra! Om det ändå kunde bli mulet några dagar. Tacksam för hjälp!
Tack Skogsfrun, trollsmör, det tänkte jag inte på!
Klas bild på en mogen fruktkropp(länken) visar nog vad min är på väg mot. Ska följa upp den.
http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/manadenskryptogam/svampar/slemsvamparmyxomycetes/trollsmormogenfruktkropp.1764.html
Den ev. “knöltickan” är visserligen rätt torr, men bara 1-2 mm tjock. Som du säger, visst bor den ibland också på tall.
Ska gå tillbaka och kolla och och bättre bilder, utan svettsvidande ögon och PLÅGOSOL!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.