Jag har också hittat denna svamp som Örjan beskriver. Den växte i typisk trattisskog. För det var under trattiskjakt jag hittade den. Den liknar sotvaxing men är inte det. Den är liksom sammetsliknande på hatt och fot. En mycket vacker svamp. Jag vill också mycket gärna få reda på vad den heter.
Michael eller Irene kanske kan svara bestämt.
Tack i förväg
Till Anitha; en förlängd repris av mitt tidigare svar - det är trattnavling, förekommer i både löv- och barrskog och - gräsmattor. Trattformad brun hatt, brun fot med vita strimmor. Det förekommer att folk förväxlar den med trattkantarell innan de har lärt sig skillnaden på åsar och skivor.
Jodå, den som är på bilderna är trattnavling - men den som Anitha i Umeå har sett i trattisskogen, är nog sotriska istället. Den är påfallande sammetsaktig på hatt och fot - mycket vacker. Den finns i SvampGuidens databas - är ofta ännu mörkare på hatt och fot, och har vita skivor som ung.
Du hittar 4 bilder på trattnavling på min hemsida.
http://www.svampfoto.com/index.htm
Leta under Svampbilder och navlingar.
Imponerande svampbibliotek hos Tony!
Undrar bara över trattnavlingens matvärde.
Har ätit den för nåt år sedan som blandsvamp med kantareller, blek taggsvamp och lite annat smått och gott.
Märkte varken osmak eller illamående.
Innehåller den några gifter som kan vara skadliga vid större intag?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.