0 1047 visningar

15 svar

Mörk Svamp

Örjan Österberg

3 okt 2005 kl. 06:49

Jag har hittat några mörka svampar på min gräsmatta.
Jag bor i Östersund.
Svamparna växer på rad i min gräsmatta.
Skulle vara kul och få reda på vilken typ av svamp det är.

0

Erik Ekholm

3 okt 2005 kl. 15:31

Ser ut som trattnavling. Får se vad Irene och de andra experterna säger.

0

Fia A

3 okt 2005 kl. 16:07

Sotvaxskivling?

0

Annika Eriksson

3 okt 2005 kl. 16:54

Trattnavling, Pseudoclitocybe cyathiformis.

0

Karin Hedén

3 okt 2005 kl. 17:56

Sotriska? Men att den växer i gräsmattan stämmer inte. Sotriskan är en liten vacker riska. Hur stora är svamparna? Kommer det någon vätska när man bryter den?

0

Örjan Österberg

3 okt 2005 kl. 18:36

Ursäkta att jag glömde att kolla om det kom någon vätska.
När jag bryter en bit av hatten är den torr så någon vätska kommer det inte.

0

Örjan Österberg

3 okt 2005 kl. 18:39

Hatten är 4-5cm i diameter längden på svampen är ca 10cm.

0

Anitha i Umeå

3 okt 2005 kl. 19:49

Jag har också hittat denna svamp som Örjan beskriver. Den växte i typisk trattisskog. För det var under trattiskjakt jag hittade den. Den liknar sotvaxing men är inte det. Den är liksom sammetsliknande på hatt och fot. En mycket vacker svamp. Jag vill också mycket gärna få reda på vad den heter.

Michael eller Irene kanske kan svara bestämt.
Tack i förväg

0

Annika Eriksson

3 okt 2005 kl. 20:07

Till Anitha; en förlängd repris av mitt tidigare svar - det är trattnavling, förekommer i både löv- och barrskog och - gräsmattor. Trattformad brun hatt, brun fot med vita strimmor. Det förekommer att folk förväxlar den med trattkantarell innan de har lärt sig skillnaden på åsar och skivor.

0

Fia A

3 okt 2005 kl. 20:42

Är den ätlig då? Hittar den inte i databasen…

0

Annika Eriksson

3 okt 2005 kl. 21:17

Nej, det är ingen matsvamp.

0

Michael Krikorev

3 okt 2005 kl. 23:06

Håller med Erik och Annika, ser ut som en trattnavling (Pseudoclitocybe cyathiformis), förr kallad kaffebrun trattskivling. Ej matsvamp.

0

Irene A

4 okt 2005 kl. 13:18

Jodå, den som är på bilderna är trattnavling - men den som Anitha i Umeå har sett i trattisskogen, är nog sotriska istället. Den är påfallande sammetsaktig på hatt och fot - mycket vacker. Den finns i SvampGuidens databas - är ofta ännu mörkare på hatt och fot, och har vita skivor som ung.

0

Jörgen

4 okt 2005 kl. 15:10

Sotriskan blir väl också brun/rödbrun i snittytorna när man bryter den. Jag tror mig ha hittat den en gång och detta stämde mycket väl, förutom utseendet i övrigt.

0

Tony

4 okt 2005 kl. 17:38

Du hittar 4 bilder på trattnavling på min hemsida.

http://www.svampfoto.com/index.htm

Leta under Svampbilder och navlingar.

0

Cobran

4 okt 2005 kl. 19:53

Imponerande svampbibliotek hos Tony!

Undrar bara över trattnavlingens matvärde.
Har ätit den för nåt år sedan som blandsvamp med kantareller, blek taggsvamp och lite annat smått och gott.
Märkte varken osmak eller illamående.

Innehåller den några gifter som kan vara skadliga vid större intag?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone