0 660 visningar

12 svar

Läskigt värre! Inte svamp

Enelie, Linköping

7 jun 2008 kl. 21:29

Den här snokade runt mitt garage tidigare ikväll.
Det som var läskigt var att den kröp in och gömde sig i en öppnad säck jord som jag skulle använda.
Som tur var så såg jag det.

Är det någon som vet hur långt man behöver flytta en orm för att den inte ska återvända?

0

Robban

7 jun 2008 kl. 23:02

Bara ett par meter utanför. Snoken vill inte heller vara där. Bra att du inte tog livet av den, som många gör. Det är bara att flytta dom om man inte har en historia av allergier.
Då bör man va försiktig med Huggormar i allafall. Ser kissen så problem med möss kanske inte du har, annars hjälper ormen dom dig med det.

0

Jan A, Uppsala

7 jun 2008 kl. 23:15

Du bör flytta ormar ganska långt och helst till ett trevligare ställe än din tomt! Beträffande huggorm, se
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Du-djuren-och-vaxterna/Orm-pa-tomten/
Där handlar det om flera km för huggrm.
En snäll snok flyttar nog själv. frivilligt till fuktigare ställe - eller har du en bra äggläggningskompost?  Då måste nog snoken också flyttas långt…;))Tror dock att den inte trivs med “din assistent”, Eneli!

0

Robban

7 jun 2008 kl. 23:46

Det beror ju lite på hur området där man bor ser ut. Bor man nära skog eller villa område. Sen är det ju extrem torka så då kommer dom ju närmare oss i jakt på föda och skydd.
Föda och vatten finns nära människor,
dom vill inte vara nära oss men dom drivs till oss.

0

Enelie, Linköping

8 jun 2008 kl. 00:21

Tack allihop för svaren!
Jag brukar fånga minst 1 huggorm varje år på tomten (det här var första snoken jag fick tag i).

Jag brukar bära iväg dem några hundra meter bort men har varit osäker på om det är tillräckligt långt.
Jag vill ju gärna också att de ska få “flytta” till ett bra ställe. Jag har fått för mig att ormar är beroende av fukt/vatten och det finns nog inte precis där jag släpper ut dem.

“Assisten nr.2” var totalt orädd. Jag blev mer orolig för ormen än för katten ett tag.

0

Affe Nv Skåne

8 jun 2008 kl. 00:53

Alltid trevligt med djurbesök….
Idag fick jag köra ut en stor igelkottehona från förrådet, hon hade smitit in när jag hade dörren öppen när jag vattnade i trädgården.
Ren tur att jag såg henne där inne, annars hade hon säkert dött av uttorkning eller så dom närmsta dagarna….
Tog sin rid att få ut henne och hon verkade inte allt för glad åt det heller.

0

Jan A, Uppsala

8 jun 2008 kl. 07:53

Apropå igelkottar, Affe och andra, så läser jag i dagens tidning (UNT) att inte bara sniglar och maskar och sånt far illa i torkan, utan också igelkottarna som lever av dessa. Enligt Ritzaus riskerar nu massvis med igelkottar att dö i Danmark!  En “djurräddningsstation” i Dragör har fått in ett 40-tal döende igelkottar.
Kanske dags att stödutfodra med uppblött torrfoder för hund/katt. (Att “stödvattna” i trdg för att hjälpa igelkotten är månne ett sätt att kringgå bevattningsförbud som utfärdats hod.)
Igelkotten kanske tackar för hjälpen genom att se till att tomtormarna “försvinner”!

0

Tina Nordberg

8 jun 2008 kl. 10:11

Borde inte igelkottat vara ett bra bekämpningsmedel mot mördarsniglar. Eller hinner de inte sätt i sig så många att det får någon effekt?

0

Charina halland

8 jun 2008 kl. 14:59

Finns inga mördarsniglar här när det är så torrt!Ställ ut en långpanna med vatten till fåglar/igelkottar o andra djur. Våra bin är jättetacksamma för detta m fl.

0

Enelie, Linköping

8 jun 2008 kl. 22:57

Igelkott har jag en som kommer på besök men inga mördarsniglar tack och lov.

Nu längtar både jag och naturen efter rejält med regn och det är det säkert fler som gör, eller hur?

Det var ett bra tips det där med långpanna till vattnet. Det är ju låga kanter och lättare att komma åt vattnet då.

0

Jan A, Uppsala

9 jun 2008 kl. 06:01

Och så sittstenar i långpannan för de små bevingade.

0

Affe Nv Skåne

9 jun 2008 kl. 12:19

Långpannan är noterad!

Här vattnar jag 1 gång i veckan rejält, ingen risk att “mina” igelkottar och andra djur torkar/svälter ut. Här är gott om mask, sniglar och annat “gott kryp” att käka. Långpannan skall ställas ut.

0

Tina Nordberg

9 jun 2008 kl. 14:46

Långpanna var det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone