0 386 visningar

8 svar

Här var det svamp - och annat!

Jan A, Uppsala

8 jun 2008 kl. 17:56

Tyvärr inte nån ätlig svamp, men den form av ‘pluggskivling’ som jag envisas med att kalla “trädgårdspluggskivling”, inte alls lik den långbenta, klena, bruna, kamkantade som växer i granskog, t.ex. vid myrstackar. Tyvärr hittade jag dem för sent för att kunna visa skivorna i “soppstadiet” som jag lovade Irene förra året - men det blir nog fler tillfällen…De här växer med björk.
Sen nåt annat, femåriga Capsicum pubescens (chilipepparn ‘Rocoto’)som blommar och bär, 3,3 m höga - under samma björkar som pluggskivlingarna. Idag är de tyvärr svårt vindplågade, men det brukar de klara. Det blåser väl också uppe i Anderna!

0

Jan A, Uppsala

8 jun 2008 kl. 17:59

Och här annat!

Skörd om några månader…

0

Lena M

8 jun 2008 kl. 20:17

Vad är det för frukter på andra bilden ???

0

P3

8 jun 2008 kl. 20:46

Kan det vara någon av chilisorterna kanske?

0

Jan A, Uppsala

8 jun 2008 kl. 21:18

Det är Rocoto, den chili jag skriver om (Capsicum pubescens)...
Stark och god!

0

My

9 jun 2008 kl. 10:08

Jag har precis drivit upp rocoto så har du några tips vad gäller skötsel, övervintring osv?

0

Jan A, Uppsala

9 jun 2008 kl. 10:37

My, maila mig på uppsam@telia.com så hör jag av mig.
Du kan tabm titta på en amerikansk sajt:
http://www.rocoto.com/index.php?view=article&catid=2ASeeds+&Plants=&id=11ACapsicum+pubescens&option=com_content&Itemid=11
och en tysk, båda innehåller det mesta eller allt!
http://www.chili-balkon.de/sorten/rocoto.htm

0

Sofia, Skåne

9 jun 2008 kl. 19:40

Jan, hur kan den redan vara så stor? Har du övervintrat den? Jag försökte men det gick inte så bra.

0

Jan A, Uppsala

9 jun 2008 kl. 20:35

De är fem år, se inledningen till tråden! Till hösten är det dags att hårdbeskära - men det är inte så “lätt” när plantorna dignar av frukter! Övervintringen har skett på olika sätt, det bästa senaste vintern, se http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=88320&fnr=1&sok=&Start=850&Offset=50&18
där chilipratet började här på Svampguiden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone