också se den omtalade svaveltickan idag, i Färnebos nationalpark , Gysinge.
Den satt lite knöligt till milt sagt, på undersidan av en omkullefallen gammal ek där det också var mycket stenbumlingar.
Så det blev att klättra och krypa och turligt nog var jag ensam på platsen där jag låg på rygg och försökte få den på bild.
Grattis Lena. Hur var det med myggorna i Färnebo?
Någon gång per år är vi i Gysinge hos goda vänner (dom har sin stuga i närheten där)och då låter vi oss trakteras på värdshuset. Vi kanske ses nån gång där i svampmarkerna, avståndet till Hållnäs är inte så stort.
Tat om ifrån början !´
Nyss svarade jag på din förfrågan ang. mygg i Gysinge, men nu är det så att min dator lever sitt eget liv och stänger ner sig helt utan förvarning.
Jo det var mygg, men uthärdligt tack vare blåsten. och Hållnäs vet jag inte vad det ligger. Gysingeskogarna har jag aldrig utforskat utan det har varit i parken och där har jag b.l.a sett blodsopp. Stor skillnad på arter bara dryga 4 mil härifrån och mittemmelan Torsåker / Gysinge finns tallskogar som gömmer mycket spännade fingersvamap och naturligtvis tallkalle.
Jag förstår dig Lena, datorer är jag inte heller vän med precis.
Gysinge-Söderfors-Tierp-Skärplinge. Vid Skärplinge börjar Hållnäs. Det Finns ingen bestämt plats (ort, förutom Hållnäs Kyrka) som heter Hållnäs. Området betecknas som en Halvö och består till stor del av kalkrik ängsmark och sura sumpskogar som inte är speciellt svamprikt. Ett tjugetal orchidéarter kan vi skruta med och vårmusseron, violgubbe, rödgul trumpet och trattisar. Nu höll jag på att glömma de berömda gölgrodorna.
Jag har plockat mycket svamp i detta område och har sett otroligt mycket olika fingersvampar där. Även mycket trumpet,(båda sorterna) trattisar, kantareller, Violgubbe mängder av kremlor och riskor. Ett år var där mängder med sotvaxskivling, ett eldorado tycker jag men det gick åt mycket myggmedel och numera bor jag lite långt bort därifrån tyvärr men ni som bor i närheten borde absolut göra utflykter dit. PS. och då var jag riktig amatör.
Hej Alf !
När du passerat bebyggelsen och strax vid brofästet på vä. sida har du naturreservatet, kör in där. Gå mot älven , där finns två rastplatser ( sittplatser ) och vid den nedre ligger den gamla eken (alldeles nära vattnet) och på undersidan av
den växer svaveltickorna.
Dieter, nu vet jag ungefär vad Hållnäs är beläget och nog låter det som om det finns ett och annat spännande att hitta där, violgubbe,orkider, gölgrodor
Jas, synd att du inte bor här i krokarna så att du kunnat guidat mig / oss i dessa skogar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.