0 579 visningar

10 svar

Så fick jag

Lena M

8 jun 2008 kl. 20:22

också se den omtalade svaveltickan idag, i Färnebos nationalpark , Gysinge.
Den satt lite knöligt till milt sagt, på undersidan av en omkullefallen gammal ek där det också var mycket stenbumlingar.
Så det blev att klättra och krypa och turligt nog var jag ensam på platsen där jag låg på rygg och försökte få den på bild.

0

Enelie, Linköping

8 jun 2008 kl. 23:00

Grattis till fyndet!
Den har så härliga färger.

0

BirgittaD

9 jun 2008 kl. 00:06

Ska berätta om många andra svampar och växter i morgon em eller tisdag fm

0

Dieter Endom

10 jun 2008 kl. 10:44

Grattis Lena. Hur var det med myggorna i Färnebo?
Någon gång per år är vi i Gysinge hos goda vänner (dom har sin stuga i närheten där)och då låter vi oss trakteras på värdshuset. Vi kanske ses nån gång där i svampmarkerna, avståndet till Hållnäs är inte så stort.

0

GretheF Skåne

10 jun 2008 kl. 15:46

Jag så den i Lördags den 7 Juni på Söderåsen den växte på en stubbe Jag tog bild men kan inte skicka dom .

0

Dieter

Lena M

10 jun 2008 kl. 17:12

Tat om ifrån början !´

Nyss svarade jag på din förfrågan ang. mygg i Gysinge, men nu är det så att min dator lever sitt eget liv och stänger ner sig helt utan förvarning.

Jo det var mygg, men uthärdligt tack vare blåsten. och Hållnäs vet jag inte vad det ligger. Gysingeskogarna har jag aldrig utforskat utan det har varit i parken och där har jag b.l.a sett blodsopp. Stor skillnad på arter bara dryga 4 mil härifrån och mittemmelan Torsåker / Gysinge finns tallskogar som gömmer mycket spännade fingersvamap och naturligtvis tallkalle.

0

Dieter

Dieter Endom

10 jun 2008 kl. 17:49

Jag förstår dig Lena, datorer är jag inte heller vän med precis.
Gysinge-Söderfors-Tierp-Skärplinge. Vid Skärplinge börjar Hållnäs. Det Finns ingen bestämt plats (ort, förutom Hållnäs Kyrka) som heter Hållnäs. Området betecknas som en Halvö och består till stor del av kalkrik ängsmark och sura sumpskogar som inte är speciellt svamprikt. Ett tjugetal orchidéarter kan vi skruta med och vårmusseron, violgubbe, rödgul trumpet och trattisar. Nu höll jag på att glömma de berömda gölgrodorna.

0

Dieter

Dieter Endom

10 jun 2008 kl. 17:51

Sorry Lena, skryta ska det vara.

0

Lena

Alf Pallin

10 jun 2008 kl. 22:26

Hej Lena, ser ut som eken din svavelticka sitter på är nedströms vänster sida älven före en av broarna räknat efter Gysinge gamla vägen.Vilken bro är det? Jag kommer att passera Gysinge till helgen.

0

Lena

"JAS" Helsingborg

10 jun 2008 kl. 22:55

Jag har plockat mycket svamp i detta område och har sett otroligt mycket olika fingersvampar där. Även mycket trumpet,(båda sorterna) trattisar, kantareller, Violgubbe mängder av kremlor och riskor. Ett år var där mängder med sotvaxskivling, ett eldorado tycker jag men det gick åt mycket myggmedel och numera bor jag lite långt bort därifrån tyvärr men ni som bor i närheten borde absolut göra utflykter dit. PS. och då var jag riktig amatör.

0

Lena

Lena M

11 jun 2008 kl. 07:21

Hej Alf !
När du passerat bebyggelsen och strax vid brofästet på vä. sida har du naturreservatet, kör in där. Gå mot älven , där finns två rastplatser ( sittplatser ) och vid den nedre ligger den gamla eken (alldeles nära vattnet) och på undersidan av
den växer svaveltickorna.

Dieter, nu vet jag ungefär vad Hållnäs är beläget och nog låter det som om det finns ett och annat spännande att hitta där, violgubbe,orkider, gölgrodor

Jas, synd att du inte bor här i krokarna så att du kunnat guidat mig / oss i dessa skogar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone