0 337 visningar

6 svar

Myggor

Tina Nordberg

9 jun 2008 kl. 08:51

Ettan är inte så lätt men jag är inne på Nephrotoma flavecens. Är jag på rätt spår? Skönt att de inte anfaller, stotleken är avskräckande.

Tvånan kan väl ingen missa,en av de sent komna gästerna till vår studentfest i torsdags.

PS. Sonen skulle absolut ha finsk svampsallad i smörgåstårtan.

Varsågod ta en bit.

0

Myggor okända

Tina Nordberg

9 jun 2008 kl. 19:06

Är det ingen som bryr sig om de små kräken?

0

Myggor okända

P3

9 jun 2008 kl. 19:16

Myggorna känner jag inte till men finsk svampsallad i smörgåstårtan tänker jag kopiera!

0

Irene A

9 jun 2008 kl. 19:45

Jag säger detsamma, tur att dom där stora sakerna är snälla mot oss.
Vad jag har förstått, finns det åtminstone fyra snarlika arter:

Nephrotoma appendiculata
Nephrotoma flavescens
Nephrotoma flavipalpis
Nephrotoma quadrifaria

Ska man döma efter teckningen på ryggen, skulle jag rösta på den sistnämnda tror jag.

För övrigt skulle jag aldrig komma på tanken att ha finsk svampsallad i en smörgåstårta (ingen annanstans heller vid närmare eftertanke).

0

Enelie, Linköping

9 jun 2008 kl. 21:50

Myggor vet jag inget om men finsk svampsallad låter inte alls dumt.
Men, jag måste ju förståss först lära mig plocka riskor. Jag har aldrig gjort det.

0

Jan A, Uppsala

10 jun 2008 kl. 08:55

Har sett en uppgift att det finns 21 gulsvarta Nephrotoma-arter i Sverige! Jag fastnade för N.quadrimaculata, av allt att döma gammalt namn på Irenes huvudtips.

0

Tina Nordberg

10 jun 2008 kl. 11:40

Börjar hålla med Irene o Jan. Tack för det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone