0 727 visningar

25 svar

Moln

Mikael R

9 jun 2008 kl. 22:14

Nu är det nog på gång en omläggning av vädret. Kanske det blir regn nu den kommande tiden vilket lägger grunden för höstens svampar?
Här är tre molnsläkten, vilka kan vara bra att känna till.
Vet ni vilka det är och vad det innebär när de syns på himmelen?

0

Enelie, Linköping

9 jun 2008 kl. 22:44

Roligt med en ny kunskaps- och gissatråd.

Nr1: tror jag är fjädermoln. Men vad det innebär vet jag inte. Kanske att det är fler och större moln på gång. (?)

Nr2: Cumulus och vackert väder?

Nr3: innebär nog att det troligen snart blir oväder.

0

"JAS" Helsingborg

9 jun 2008 kl. 22:58

1an. Fjädermoln regn inom 8 till 16 tim. 2an. ? 3an.Cumulonimbusmoln när de närmar sig kan det snabbt bli oväder med störtskurar, och vindbyar. Då kan de bli som på bilden

0

Lena M

10 jun 2008 kl. 08:01

Den första är väl fjädermoln / slöjmoln om nu det är samma sak ?
Den andra gissar jag på lätta stackmoln och sist upptornade stackmoln.
Men här i Gästrikland är det f.n mulet och blåst, så förhoppningsvis kommer det regn snart.

0

Mikael R

10 jun 2008 kl. 09:21

Det var god molnkunskap här. 1:an är som alla kunde fjädermoln (Cirrus). Ibland kan de förekomma i vackertväderssituationer. Men som “JAS” alldeles riktigt påpekade kan de förebåda regn om de drar upp på himlen och tätnar. I det aktuella fallet närmade sig en kallfront med väderomslag.
3:an är bymoln (Cumulonimbus) med regnskurar och åska i släptåg. Den övre delen av molnet är tydligt “isad” alltså består av iskristaller (art: capillatus). Håll gärna koll på det eftersom molnet då är “moget”.
2:an var nog lite värre. Det är ett område med böljemoln (Altocumulus). Just denna art, castellanus, är lite upptornad precis som stackmoln kan vara. Det syns också på något av molnelementen. Böljemolnen ligger dock högre, basen är över 2500 m. Denna form av böljemoln brukar förebåda ostadigt väder, kanske skurar och åska. Bif en annan bild på Altocumulus med upptornade delar. Som synes är dessa lite kornigare än stackmoln och ligger som sagt högre.
Bra, Enelie, “JAS” och Lena!

0

Tina Nordberg

10 jun 2008 kl. 11:13

Intressant med moln.
Är det någom förutom Mikael som kan de här? Det är inte ofta de visar sig, den här gången var jag på pass.

0

Moln Tinas

Irene A

10 jun 2008 kl. 11:24

Vi brukar kalla dem pärlemormoln - såg dem några gånger i vintras.

0

Tina Nordberg

10 jun 2008 kl. 11:36

Kallar den åxå pårlemormoln.

Några till.

0

Tina Nordberg

10 jun 2008 kl. 11:38

Oj då, jag kallar dem pärlemormoln jag med.

0

Irene A

10 jun 2008 kl. 13:31

De senaste kallar jag åskmoln. Såna har jag än så länge bara sett på långt håll i år.

0

Mikael R

10 jun 2008 kl. 13:58

Fina pärlemormoln, Tina. Sådana syntes som sagt en del i vintras, bl.a. runt 24-25 jan. De ligger på 20-30 km höjd, dvs betydligt högre än våra vanliga moln. Ett annat moln som man kan se nattetid nu under sommarhalvåret är nattlysande moln. De är silvrigt vita, liknar fjädermoln och ligger på mycket hög höjd, över 80 km.

0

Anki

10 jun 2008 kl. 15:04

Häftigt att få lite molnkunskap också!

0

Totte Gbg

10 jun 2008 kl. 15:11

Pärlemomoln hittade jag om här
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=10689&a=32762&l=sv

O så lite om de andra molnen…
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9299&a=26215&l=sv

Själv letade jag på smhi om sjörök och sjöbris…det är en intressant sida tycker jag :)

0

Moln, mycket på gång

"JAS" Helsingborg

10 jun 2008 kl. 21:45

Just nu ser det ut att kunna dra ihop sig till lite regn men det blåser rätt bra så det är väl stor risk att det drar bort och att det inte blir något av det.

0

Enelie, Linköping

11 jun 2008 kl. 14:08

Lite mera moln i svampbristens tider.

Är det här ett böljemoln?

(“Herr Gårman” har visst flyttat ut till sjöss också.)

0

Mikael R

11 jun 2008 kl. 18:32

Det är stackmoln med måttlig vertikal utbredning (Cumulus mediocris).
Uppe i det högra hörnet har de brett ut sig lite grand och bildat valkmoln (Stratocumulus cumulogenitus), dvs valkmoln uppkomna ur stackoln.

0

Enelie, Linköping

11 jun 2008 kl. 21:04

Hej och tack för ditt svar.
Det var inte lätt det här med moln.
Det verkar finnas flera olika sorters Cumulus.
Jag antar att det är formen som avgör vad de kallas.

0

Moln, mycket på gång

"JAS" Helsingborg

11 jun 2008 kl. 22:19

Ja så kom det då äntligen och det blev som molnen förtäljde men jag hoppas att det kommer mer under natten och morgondagen, det ser lovande ut i alla fall.

0

Moln, mycket på gång

GretheF Skåne

12 jun 2008 kl. 08:23

Inte mycket till regn JAS jag var ute och gick i det tort under träden efter skuren,vi får hoppas på regn i dag

0

Moln, mycket på gång

Tina Nordberg

12 jun 2008 kl. 08:30

Det blev endast totalt 13 mm i går. Efter en solig morgon med frukost på balkongen, är det nu riktigt molnigt.

0

Moln, mycket på gång

Jan A, Uppsala

12 jun 2008 kl. 08:34

Vi fick 10 mm i går, som åskskurar, hagel och ffa som riktigt trevligt REGN. Och den ruggiga blåsten som förstört en massa vackert har gett sig. Nu är det bara att vänta på kantarellerna; inte de gula utan de feta, bleka!...;))

0

Moln- äldre bild

Jeanette P, Lulé

12 jun 2008 kl. 10:35

Detta har inte med dagens moln att göra—för här är det helgrått å regnar för fullt.
Men tog en bild för några år sedan som jag tycker är ganska häftig (Bild 1)

Bild 2 togs förra året på en hund utställning—behöver jag säga att det började vräka ner sen ;)

0

Moln nya bilder.

"JAS" Helsingborg

12 jun 2008 kl. 20:45

Från i eftermidag.

0

Totte Gbg

13 jun 2008 kl. 19:53

En molnbank kom in utifrån havet, mörkare o mörkare blev det men inte något regn inte :(
Jo så träffade jag Von Anka ;)

0

Enelie, Linköping

13 jun 2008 kl. 23:46

Jag längtar också efter regn. Det var tråkigt att du inte fick något när det såg så lovande ut.
Men du gick ju inte lottlös:) Det var en snygg profil du har fångat på V. Anka.
Jag hoppas att inte Björnligan var i närheten;)

0

Jan A, Uppsala

13 jun 2008 kl. 23:54

Ankan är verkligen riktigt, riktigt BRA!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone