Nu är det nog på gång en omläggning av vädret. Kanske det blir regn nu den kommande tiden vilket lägger grunden för höstens svampar?
Här är tre molnsläkten, vilka kan vara bra att känna till.
Vet ni vilka det är och vad det innebär när de syns på himmelen?
Det var god molnkunskap här. 1:an är som alla kunde fjädermoln (Cirrus). Ibland kan de förekomma i vackertväderssituationer. Men som “JAS” alldeles riktigt påpekade kan de förebåda regn om de drar upp på himlen och tätnar. I det aktuella fallet närmade sig en kallfront med väderomslag.
3:an är bymoln (Cumulonimbus) med regnskurar och åska i släptåg. Den övre delen av molnet är tydligt “isad” alltså består av iskristaller (art: capillatus). Håll gärna koll på det eftersom molnet då är “moget”.
2:an var nog lite värre. Det är ett område med böljemoln (Altocumulus). Just denna art, castellanus, är lite upptornad precis som stackmoln kan vara. Det syns också på något av molnelementen. Böljemolnen ligger dock högre, basen är över 2500 m. Denna form av böljemoln brukar förebåda ostadigt väder, kanske skurar och åska. Bif en annan bild på Altocumulus med upptornade delar. Som synes är dessa lite kornigare än stackmoln och ligger som sagt högre.
Bra, Enelie, “JAS” och Lena!
Fina pärlemormoln, Tina. Sådana syntes som sagt en del i vintras, bl.a. runt 24-25 jan. De ligger på 20-30 km höjd, dvs betydligt högre än våra vanliga moln. Ett annat moln som man kan se nattetid nu under sommarhalvåret är nattlysande moln. De är silvrigt vita, liknar fjädermoln och ligger på mycket hög höjd, över 80 km.
Pärlemomoln hittade jag om här
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=10689&a=32762&l=sv
O så lite om de andra molnen…
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9299&a=26215&l=sv
Själv letade jag på smhi om sjörök och sjöbris…det är en intressant sida tycker jag :)
Detta har inte med dagens moln att göra—för här är det helgrått å regnar för fullt.
Men tog en bild för några år sedan som jag tycker är ganska häftig (Bild 1)
Bild 2 togs förra året på en hund utställning—behöver jag säga att det började vräka ner sen ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.