0 891 visningar

10 svar

Dagens

NadaL, Umeå

11 jun 2008 kl. 21:14

Vid dagens promenad,såg vi dom här färgglada,geleartade dynor som växer på  både kvistar och stammar av enbuskar.
Jag anar vad det kan vara,men är osäker.Här någon förslag?

0

NadaL, Umeå

11 jun 2008 kl. 21:20

Och på en barrgren(troligen tall) har vi hittat dom här fina skålar. Även här är jag osäker.Någon med förslag?

0

gunhild

11 jun 2008 kl. 22:27

Dom gula kan det vara vårplätt?

0

Hans v E

12 jun 2008 kl. 19:42

Ja jag tror det kan vara vårplätt - eller skålplätt.
Vad anar du att det andra är? -Mycket spännande. Det kanske rent av är en rostsvamp som värdväxlar på en. Gullkrös kan annars sällsynt gå på barrved.

0

NadaL, Umeå

12 jun 2008 kl. 20:43

Hej Hans,
När det gäller den första omgången ,så råder det heta diskusioner här hemma.Min man vill få det till början av hagtornsrost(önskat se den länge) och jag är lite tveksam där.Gulkrös tror jag ej på för den här är så mjuk och darrig och inte ser ut som nån gulkrös jag sett.

Tre bilder till:

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2008 kl. 20:56

Rönnens hornrost, Gymnosporangium cornutum, värdväxlar mellan en och rönn. Kan det vara den?

0

Hans v E

12 jun 2008 kl. 21:25

Nog är gullkrös (alltså inte gulkrös) mjuk och darrig (dallrig) också, men efter att ha konsulterat Ryman-Holmåsen: Svampar står det nu ganska klart att det måste vara rönnrost, som Jan A också misstänker. Det är samma släkte som hagtornsrost (Gymnosporangium), men den senare är fingersvampsliknande på en. Jag kan bidra med en bild från när den värdväxlar på rönnblad.

0

Hans v E

12 jun 2008 kl. 21:31

För undvikande av missförstånd tillägger jag att min bild visar rönnrost.

0

NadaL, Umeå

12 jun 2008 kl. 22:08

Jag tackar er båda för era förslag. Vi ska följa upp utvecklingen, självklart(uppföljningen kommer). Tur att platsen ligger nära en av våra fiske ställe som vi ofta besöker.

0

Irene A

13 jun 2008 kl. 11:08

Jag vet inte riktigt hur hornrost ser ut när de växer på en.

Den första påminner rätt mycket om bilder på webben av apelrost, Gymnosporangium tremelloides. Jag har en känsla av att det kan vara den arten.

0

NadaL, Umeå

13 jun 2008 kl. 17:11

Tack Irene.Det ser verkligen ut som apelrost.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone