0 2568 visningar

21 svar

Två ärtväxter med historia

Jan A, Uppsala

11 jun 2008 kl. 21:17

Den första är kulturväxt som länge odlats och även förvildats, men inte kommit med i svenska floror förrän i ‘Den nya nordiska floran’. Främst en foderväxt och kvävesamlare - men också med förmåga att sanera oljeförorenad mark! Tre bilder som borde ha varit mycket blåare men det klarade jag inte av!

0

Jan A, Uppsala

11 jun 2008 kl. 21:19

Nästa odlades för länge sedan som nyttoväxt i trdg. Finns nu förvildad och ibland planterad som prydnadsväxt.  Den har länge funnits med i svenska floror.  Tre bilder.
Vilka är de två ärtväxterna?  Gissa på!  Första rätta svaren ger några frön till hösten!

0

Enelie, Linköping

11 jun 2008 kl. 21:47

Gissning på nr 2:
Någons sorts vial. Rosenvial (Lathyrus Latifolius) eller Backvial (Lathyrus sylvestris)?

0

"JAS" Helsingborg

11 jun 2008 kl. 22:10

Jag skulle kunna tänka mig någon av de ca. 15 arterna Vickrar (Vicia)som vi har i vårt land och som är kvävebindande och utmärkta foderväxter men dina verkar sakna de typiska “klängena”. Lusern är ju oxå en fantastisk växt men den är det knappast. Vialerna är väl giftiga tror jag och lämpar sig nog inte som foderväxter, eller?

0

Tina Nordberg

11 jun 2008 kl. 22:25

Blålusern o vingvial.

0

Jan A, Uppsala

11 jun 2008 kl. 22:54

Inget rätt ännu. Den blå är “fristående” och upp till meterhög! Den röda vill ha nåt att kräla och klänga på.

0

Enelie, Linköping

11 jun 2008 kl. 23:17

Nr.2 Rosenkronill, då?
(Min flora är från-76.)

0

Jan A, Uppsala

11 jun 2008 kl. 23:24

Lathyrus är rätt släkte.  Det finns mycket info i de korta texterna. Nyttoväxt t.ex…

0

Enelie, Linköping

11 jun 2008 kl. 23:38

Nr2: Knölvial ? (L.tuberosus)

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2008 kl. 06:34

Du har vunnit en sats färska frön/ärter till hösten, Eneli! Knölvialen är en vacker ärtart som det finns mycket att läsa om på Internet.  Mina plantor har dock en egen historia…
En bekant familj hade på villatomten i Uppsala ett “ärtsnår” som man ville bli av med. De FÖRRA ägarna hade försökt bli av med snåret och grävde/drog upp alla plantor med rötterna. De nya gjorde likadant, men icke; ärterna kom upp nästa år och blommade och “snårade”! Knölarna blev ju kvar i jorden och såg till att knölvialen levde kvar! Jag fick några baljor med mogna frön/ärter - och det vackra, blommande snåret i U-a finns kvar än!

0

Irene A

12 jun 2008 kl. 07:24

Kan den första vara getärt, Galega orientalis?
(nej, jag har inte “Den nya nordiska floran”, bara den gamla..)

0

Totte Gbg

12 jun 2008 kl. 07:56

Jag gissar på Baptisia australis, färgväppling http://www.odla.nu/artiklar/vappling.shtml

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2008 kl. 08:11

Javisst Irene! Fodergetruta, fodergetärt, getärt, kaukasisk getärt och d:o getruta… Det första namnet står i floran; de andra används ofta/ibland i andra sammanhang. Kanske dags att bestämma sig! Det finns mycket på Internet om den (och om G.officinalis som också finns hod). Här i trakten växer G.orientalis bl.a. på en åker invid Jumkils k:a och sporthall och förvildad i väg- och dikeskanter vid Örnsätra där ‘Linnéstigen i Jumkil’ börjar, nära info-tavlan, där jag för många år sen tog frö. Vill du ha “fröpris” till hösten?

0

Irene A

12 jun 2008 kl. 09:00

Tack Jan, jag vill gärna testa frö av getärt! Har aldrig sett den häruppe, men det skulle vara intressant att se om den klarar sig så långt norrut. Annars tycks de nordligaste växtplatserna hittills vara just i Uppland…

Du hittar min adress i SMF:s matrikel.

/Irene Andersson

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2008 kl. 19:02

Jag måste be om ursäkt för att jag slarvade med bilderna på vialen. I verkligheten föreställer de en annan av mina arter, ännu ovanligare än knölvialen, nämligen ‘praktvial,’ Lathyrus rotundifolius (subsp. miniatus).  Ingen gissade rätt, men jag återkommer med knölvial när den behagar blomma. 
Och var inte orolig, Eneli, det BLIR frön. 
Ska försöka bättra mig, även om det är i senaste laget…

0

Enelie, Linköping

13 jun 2008 kl. 23:34

Det var ju inte mitt i prick min gissning men det var kul med en tävling.
Och, jag tackar givetvis ja till frön ändå om det blir aktuellt. Det skulle vara roligt att försöka odla.

0

Jan A, Uppsala

13 jun 2008 kl. 23:49

Vill passa på att visa praktvialens blad, som är nästan lika breda som långa.

0

Enelie, Linköping

13 jun 2008 kl. 23:53

Det är en bra bild du har tagit så att man kan få en bättre uppfattning av växten.
Jag känner inte till så mycket om det här släktet så all information är välkommet.

0

Den som väntar på något gott

Enelie, Linköping

22 okt 2008 kl. 22:37

...väntar inte för länge.
Jag hade glömt av den här tävlingen men så dök det upp ett brev med posten idag.
Gissa om jag blev glad:)
Frön av Praktvial och en bonusvinst, kajp!

0

Kristin

17 sep 2018 kl. 06:12

Hej!
Undrar om någon fortfarande odlar knölvial och vill sälja några frön till mig?! Blev sugen på att testa men det verkar omöjligt att få tag i frön… jag chansar!!

0

JanAUppsala

17 sep 2018 kl. 09:54

Vi sålde hus och mark I Jumkil för c två år sen och blev Uppsalapensionärer. De bästa/finaste av våra gamla kulturer/odlingar finns kvar, vissa turligt nog på platser som iss bara jag känner till, men jag kan meddela dig - och andra intresserade - att Impecta precis exakt JUST NU säljer frö av knölvial (förutom allt annat).  Lycka till!

0

JanAUppsala

18 sep 2018 kl. 17:42

Tillfälligt slut säger Impecta, men om du verkligen vill ha frö - så beställ iaf!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone