Den första är kulturväxt som länge odlats och även förvildats, men inte kommit med i svenska floror förrän i ‘Den nya nordiska floran’. Främst en foderväxt och kvävesamlare - men också med förmåga att sanera oljeförorenad mark! Tre bilder som borde ha varit mycket blåare men det klarade jag inte av!
Jag skulle kunna tänka mig någon av de ca. 15 arterna Vickrar (Vicia)som vi har i vårt land och som är kvävebindande och utmärkta foderväxter men dina verkar sakna de typiska “klängena”. Lusern är ju oxå en fantastisk växt men den är det knappast. Vialerna är väl giftiga tror jag och lämpar sig nog inte som foderväxter, eller?
Du har vunnit en sats färska frön/ärter till hösten, Eneli! Knölvialen är en vacker ärtart som det finns mycket att läsa om på Internet. Mina plantor har dock en egen historia…
En bekant familj hade på villatomten i Uppsala ett “ärtsnår” som man ville bli av med. De FÖRRA ägarna hade försökt bli av med snåret och grävde/drog upp alla plantor med rötterna. De nya gjorde likadant, men icke; ärterna kom upp nästa år och blommade och “snårade”! Knölarna blev ju kvar i jorden och såg till att knölvialen levde kvar! Jag fick några baljor med mogna frön/ärter - och det vackra, blommande snåret i U-a finns kvar än!
Jag gissar på Baptisia australis, färgväppling http://www.odla.nu/artiklar/vappling.shtml
Javisst Irene! Fodergetruta, fodergetärt, getärt, kaukasisk getärt och d:o getruta… Det första namnet står i floran; de andra används ofta/ibland i andra sammanhang. Kanske dags att bestämma sig! Det finns mycket på Internet om den (och om G.officinalis som också finns hod). Här i trakten växer G.orientalis bl.a. på en åker invid Jumkils k:a och sporthall och förvildad i väg- och dikeskanter vid Örnsätra där ‘Linnéstigen i Jumkil’ börjar, nära info-tavlan, där jag för många år sen tog frö. Vill du ha “fröpris” till hösten?
Tack Jan, jag vill gärna testa frö av getärt! Har aldrig sett den häruppe, men det skulle vara intressant att se om den klarar sig så långt norrut. Annars tycks de nordligaste växtplatserna hittills vara just i Uppland…
Du hittar min adress i SMF:s matrikel.
/Irene Andersson
Jag måste be om ursäkt för att jag slarvade med bilderna på vialen. I verkligheten föreställer de en annan av mina arter, ännu ovanligare än knölvialen, nämligen ‘praktvial,’ Lathyrus rotundifolius (subsp. miniatus). Ingen gissade rätt, men jag återkommer med knölvial när den behagar blomma.
Och var inte orolig, Eneli, det BLIR frön.
Ska försöka bättra mig, även om det är i senaste laget…
Vi sålde hus och mark I Jumkil för c två år sen och blev Uppsalapensionärer. De bästa/finaste av våra gamla kulturer/odlingar finns kvar, vissa turligt nog på platser som iss bara jag känner till, men jag kan meddela dig - och andra intresserade - att Impecta precis exakt JUST NU säljer frö av knölvial (förutom allt annat). Lycka till!
Tillfälligt slut säger Impecta, men om du verkligen vill ha frö - så beställ iaf!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.