Hej!
En bekant har lämnat mig några svampar som jag tror vara pudrad trattskivling.
För att visa detta tänkte jag visa henne databasen.
Denna art finns inte bland trattskivlingar i databasen.
Närmast likhet har “rosentrattskivling” men den saknar kulinarisk bedömning.
Har den pudrade bytt namn?
Åt den ofta på 1970-talet och tyckte den var sådär OK.
Hur ser man på den som matsvamp idag?
Tack för svaret.
Jag skulle nog våga testa, men kommer ej att rekommendera den som matsvamp till någon annan.
Frågan kvarstår dock vad dess riktiga benämning i dag kan vara???
Vill minnas att det fanns en “häggdoftande trattskivling” också som inte heller syntes i databasen.
Kul att uppdatera sig lite så att vi talar samma språk, på ett ungefär i alla fall!
Databasen innehåller egentligen bara svampar som jag har beskrivningar och/eller bild på. Det är bara runt 350 arter av våra närmare 5000 storsvampar som finns i skog och mark. I framtiden kommer jag att försöka att lägga in fler arter och hänsvisningar till andra hemsidor om jag saknar bild, men det dröjer nog ett tag innan jag kommer hinna med det…
Det är inte alls min mening att kritisera urvalet i databasen!
Snarare så att jag blev nyfiken på varför just den pudrade trattskivlingen inte fanns med, om den bytt namn eller om den omvärderats som matsvamp.
I de svampböcker jag läst har den två stjärnor, fast i en av dem påpekas dess laxcerande effekt! (som jag dock aldrig märkt något av)
Sen blev jag nyfiken på den snarlika rosentrattskivlingen i databasen!
jag äter den gärna, om några få personer har fått ont i magen av den ( man vet heller inte om det är rätt svamp, om den har förvarats fel, stekts för lite?) Då är det väl bättre att pröva svampen och eftersom de flesta magar tål den, så är det ju en förbannat god matsvamp som man låter stå kvar
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.