0 771 visningar

16 svar

Vad växer på tallen?

gunhild Västerbotten

12 jun 2008 kl. 11:19

Upptäckte detta i dag är det en sjukdom på tallen?

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2008 kl. 11:36

Det bör vara ‘knäckesjuka’,
Melampsora pinitorqua, som värdväxlar mellan tall och asp,
se bl.a.
http://www-skogsskada.slu.se/SkSkPub/MiPub/Sida/SkSk/Read/ReadDetails.jsp?DiagnosisID=44

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2008 kl. 13:08

Knäckesjukan heter numera ‘asprost’, Melampsora populnea - vad nu det ska vara bra för - och dessutom är jag inte nöjd med min “diagnos”! Fortsätter rota…

0

Hans v E

12 jun 2008 kl. 19:11

Det vore mycket spännande att få rätt svar på den!

0

anithau

12 jun 2008 kl. 19:48

Jag kómpletterar med två bilder

0

Hans v E

12 jun 2008 kl. 19:53

Ja nu ser det nästan ut som en slemsvamp. Men det är nog en rostsvamp, som Jan A är inne på!

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2008 kl. 20:12

Jag vet inte alls, men visst får jag lite associationer till slemsvamp eller nåt trollhandsliknande…;))

0

anithau

12 jun 2008 kl. 20:52

Heja Jan!
När jag såg dessa “fenomen”, sade jag till Gunhild att jag fick känsla av trollhand. Festligt att även du reagerade så.

0

Irene A

13 jun 2008 kl. 07:48

Det var fina bilder!
Här kan ni läsa mer om törskaterost:
http://www.svo.se/episerver4/dokument/bd/Fakta_statistik/T%F6rskate_040906.pdf

0

Anithau

13 jun 2008 kl. 08:01

Irene!
Så du menar att det är törskaterost som Gunhild hittade på tallen och som även jag fick se.
Tack för informationen. Det är sanslöst vad jag får lära mig av detta forum.

0

Gunhild

13 jun 2008 kl. 08:33

Tack Irene för svaret och den intressanta “länken”.

0

Irene A

13 jun 2008 kl. 08:48

Javisst är det törskaterost. Det som ni har fångat på bild är blåsroststadiet.
Länken förklarar ganska bra vilka problem det har funnits att sätta namn på arten.

Här
http://www.slu.se/?id=551&puff=137
har man konstaterat att arten som invaderat Norrbotten är den som kallas Cronartium flaccidum.

0

Mer om törskate

Irene A

13 jun 2008 kl. 10:11

0

Mer om törskate

Jan A, Uppsala

13 jun 2008 kl. 10:30

Stort tack Irene - för att du blåste bort dimmorna.
Intressanta länkar om nyare tids angrepp m.m.!
Och mycket fina bilder, Gunhild, dem minns vi länge!

0

Ännu mer

Hans v E

13 jun 2008 kl. 23:29

Jag har kollat upp lite mer och det visar sig att svampen värdväxlar med pion och - som på min bild - tulkört. Den heter då pionrost!

0

Ännu mer

Hans v E

13 jun 2008 kl. 23:35

Bilden visar hur törskatesvampen ser ut i sitt sommarsporstadium!

0

Mer om törskatesvampen

gunhild

1 jul 2008 kl. 13:41

I dag har jag varit ute med Per Hansson från SLU här i Umeå. Han har tagit prover och ska undersöka svampenn närmare för att ta reda på vilken art det är. Jag lämnade honom på hygget sökande efter fler angripna tallar.
Rapport kommer….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone