0 768 visningar

13 svar

Från dagens utflykt

gunhild Västerbotten

12 jun 2008 kl. 15:29

Anita och jag har haft en trevlig utflykt i gammal skog. Vi hittade en del intressanta växter och svampar. Vi blev överraskade av en riktig hagelskur så vi återvände blöta till bilen och drack en kopp kaffe son Anita tagit med.

0

gunhild

12 jun 2008 kl. 15:31

Fler bilder

0

gunhild Västerbotten

12 jun 2008 kl. 16:46

I området finns trolldruva guckusko norna grönkulla spindelblomster ögonpyrola tibast ängsviol slåtterfibbla nattviol kanelros nyckelblomster fjälltolta brakved blodrot hultbräken ekbräken och blåsippor. Detta har jag läst om nu i efterhand. Vi måste bara dit igen! Mycket av detta blommar i juni.

0

Guckusko blommar ?

gunhild

13 jun 2008 kl. 13:23

Vet ngn hur lång tid det tar för blomknopparna på min bild att slå ut i full blom? Jag tänker återvända och se dem igen.

0

Guckusko blommar ?

Enelie, Linköping

14 jun 2008 kl. 00:15

Jag har bara sett Guckusko en gång och då var de fullt utslagna så jag vet inte hur länge de blommar.
Men det lär kunna dröja många år (20?) mellan varje blomning så passa du på att åka dit igen om du har möjlighet.

0

Guckusko blommar ?

Jan A, Uppsala

14 jun 2008 kl. 06:19

Gunhild, vi brukar nästan varje år åka upp till Roslagen och trakterna i närheten av Häverö prästäng för att beundra guckuskoblomning m.m. och missar aldrig tiden helt. Min uppfattning är att guckuskon har en ganska lång “blomningstid” och dina tror jag är fina c. en vecka efter att bilderna togs och troligen ytterligare en tid. Det beror givetvis också på vädret…
Dieter, som fritidsbor bland orkideerna, kanske kan spå?

Och Eneli, du blandar nog ihop den sporadiska skogsfrun med den synnerligen pålitliga, årligen ymnigt blommande guckuskon!

0

Guckusko blommar ?

Affe Nv Skåne

15 jun 2008 kl. 01:35

Jag avundas er som har lyckan att se dom….

0

Guckusko blommar ?

Dieter Endom

16 jun 2008 kl. 18:41

Att vi har stugan mitt bland orkideerna är kanske lite överdriven men nära är det. Guckuskon på Hållnäs växer på en ganska begränsad yta i Göksnåre på ett område som kallas Holmfjärden. Lätt att komma ditt med bil men absolut inga parkeringsmöjligheter. Man får bruk för apostelhästarna och så bör man vara tålig mot myggorna då blir man rik belönat.
Gunhild, Vi kollade guckuskon för exakt två veckor utan att se någon knopp. Därför väntade vi till senate helgen med att kolla igen. Vi skulle tittat helgen innan för nu såg de riktig uttorkat ut och det var bara några fina ex som vi såg. Hoppas de repa sig efter regnet vi fått (32 mm). Från knopp till blomning ta det ca en vecka men hur länge de hålla sig fräsch beror på väderförhållanden, precis som Jan säger. Det sägs att på Hållnäs växer ca 2000 Guckusko och vi försökt räkna dem förra året men gav upp vi ca 75 för de var så många att man blev vindögd.

0

Guckusko blommar ?

Dieter Endom

16 jun 2008 kl. 18:48

Fler bilder, Nr 2 & 3 får ni gissa på.

0

Guckusko blommar ?

gunhild

16 jun 2008 kl. 22:56

Kan det vara nattviol på andra bilden?

0

Guckusko blommar ?

gunhild

16 jun 2008 kl. 23:00

Har ni luktat på nattviolen en sen kväll, inte, då måste ni göra det.

0

Guckusko blommar ?

Dieter Endom

17 jun 2008 kl. 16:53

tvåan är grönvit nattviol och
trean är nästrot.

För tre år sedan slog bonden gräset längs vägens dikeskant och där strök fyra “vanliga” nattvioler med som vi tog och ställde i vasen inomhus. På kvällen spred sig sedan en sagolik honungssöt doft i hela huset som jag aldrig kommer att glömma.

0

Guckusko blommar ?

Jan A, Uppsala

17 jun 2008 kl. 17:45

Ögonpyrola, Moneses uniflora är min favoritblomma, doft- såväl som utseendemässigt. Kanske är det starka barndomsminnen från sörmländska gammelskogar som spelar in.  Men den vanliga nattviolen är inte heller så pjåkig!

0

Guckusko blommar ?

Lena M

17 jun 2008 kl. 18:48

Vilken fågel lägger så fina ägg, Gunhild ?
Och nattviol såg jag idag på en liten skogstur.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone