Anita och jag har haft en trevlig utflykt i gammal skog. Vi hittade en del intressanta växter och svampar. Vi blev överraskade av en riktig hagelskur så vi återvände blöta till bilen och drack en kopp kaffe son Anita tagit med.
I området finns trolldruva guckusko norna grönkulla spindelblomster ögonpyrola tibast ängsviol slåtterfibbla nattviol kanelros nyckelblomster fjälltolta brakved blodrot hultbräken ekbräken och blåsippor. Detta har jag läst om nu i efterhand. Vi måste bara dit igen! Mycket av detta blommar i juni.
Gunhild, vi brukar nästan varje år åka upp till Roslagen och trakterna i närheten av Häverö prästäng för att beundra guckuskoblomning m.m. och missar aldrig tiden helt. Min uppfattning är att guckuskon har en ganska lång “blomningstid” och dina tror jag är fina c. en vecka efter att bilderna togs och troligen ytterligare en tid. Det beror givetvis också på vädret…
Dieter, som fritidsbor bland orkideerna, kanske kan spå?
Och Eneli, du blandar nog ihop den sporadiska skogsfrun med den synnerligen pålitliga, årligen ymnigt blommande guckuskon!
Att vi har stugan mitt bland orkideerna är kanske lite överdriven men nära är det. Guckuskon på Hållnäs växer på en ganska begränsad yta i Göksnåre på ett område som kallas Holmfjärden. Lätt att komma ditt med bil men absolut inga parkeringsmöjligheter. Man får bruk för apostelhästarna och så bör man vara tålig mot myggorna då blir man rik belönat.
Gunhild, Vi kollade guckuskon för exakt två veckor utan att se någon knopp. Därför väntade vi till senate helgen med att kolla igen. Vi skulle tittat helgen innan för nu såg de riktig uttorkat ut och det var bara några fina ex som vi såg. Hoppas de repa sig efter regnet vi fått (32 mm). Från knopp till blomning ta det ca en vecka men hur länge de hålla sig fräsch beror på väderförhållanden, precis som Jan säger. Det sägs att på Hållnäs växer ca 2000 Guckusko och vi försökt räkna dem förra året men gav upp vi ca 75 för de var så många att man blev vindögd.
tvåan är grönvit nattviol och
trean är nästrot.
För tre år sedan slog bonden gräset längs vägens dikeskant och där strök fyra “vanliga” nattvioler med som vi tog och ställde i vasen inomhus. På kvällen spred sig sedan en sagolik honungssöt doft i hela huset som jag aldrig kommer att glömma.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.