0 301 visningar

8 svar

Två ärtväxter med historia 2

"JAS" Helsingborg

12 jun 2008 kl. 16:56

Jag var ute på en åktur idag och fick för mig om att kolla en av mina “ställen” Örbyängar och där hittade jag vad jag tror är Jan. A.s första men så hittade jag någon annan ärtväxt och jag är lite dålig på de här och tyvärr är min flora inte så bra (Nordens Flora, Lindman från 76.)Vet någon och vill ni ha frön så är det inga problem. Så kommer det lite fler blomster bilder från idag och dem kan ni. Det kommer en del regn, får se vad det kan ge i svampväg.

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2008 kl. 16:57

Så den andra “Ärtan”

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2008 kl. 16:57

Så en Vallmo.

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2008 kl. 17:05

Så denna underbara Fäder (Hylle) Sambukus Nigra. Nu börjar säsongen med flädersaft, friterade fläderblommor med florsocker mums, torkade blommor till te, fläderblomsgelé och brännvins krydda. sedan kommer bären, jag har bara provat att göra vin av dem och det blev ett kraftigt rött. Sist men inte minst, Judasöronen. Vilken växt!

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2008 kl. 17:06

Så ett pärlband och en Tistel.

0

anithau

12 jun 2008 kl. 17:25

Tack JAS!
För en mycket vacker blomsvit.
Regndropparna är också sköna.
Bra bilder som vanligt.

0

Jan A, Uppsala

12 jun 2008 kl. 19:06

Jodå JAS, din första är min första! Din andra “ärta” är Rosenkronill. Snygg sak!

0

"JAS" Helsingborg

12 jun 2008 kl. 20:44

Tack för det Jan A, Uppsala. Och du är alltid på alerten anithau och tack för att du gillar bilderna, ni har ju fått en del regn i norr och det kanske inte har torkat ut lika mycket som här nere. Kollade rabatten nyss, det har regnat en del men det hade bara trängt ner någon centimeter så om det inte kommer mer i natt så blir det vattning i morgon natt med spridaren på i flera timmar.

0

anithau

12 jun 2008 kl. 20:58

Dt kom en riktig rotblöta idag som även innehöll en hel del hagel. Men det behövs mycket mer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone