Dagens hundlångrastning i ihållande åska med REGN gav några vårmusseroner att dela med svampgårdsarbetarna!
Bild 1, Hela skörden. Bild 2. Min andel på ett kaffefat. Bild 3. De slemmiga svampgårdsarbetarnas andel.
Sniglarna har tidigare förvaltat sin andel på ett för mig bra sätt!
Vi hoppas alla på mer efter regnet…
Inte mycket - men GOTT!
Grattis till fynden. Fina Bilder.
Hållnäs fick faktiskt 32 mm regn förra torsdag, fredag och lördag. Vi hittade ett gäng fina vårmusseroner i orkidéskogen.
Hur var vårmusseronsäsongen egentligen i år? Vi hittade på några ställen mycket svamp och på andra ingen alls. Hur såg det ut i dina marker Jan?
Har förstått att du haft mycket bättre vårmusseronjakt (grattis) än jag, Dieter, hittills!
Du undrar hur vårmusseronsäsongen VAR! Den var inte, den ÄR!
Andra halvan av juni kan ibland ge bra skördar här, ffa i granskogen. Förra året var ett sådant år - med betydande skörd av vårmusseron (och kantareller) till de första dagarna i juli.
Hittills har det dock varit DÅLIGT i år! Bara en riktig skörd i skogen - som jag förgäves sökte locka Pelle Holmberg att betitta - annars bara enstaka torkningsobjekt. I år har jag inte alls kollat ädellövlundarna i U-a eller andra förorenade lokaler, så jag vet inte hur det varit där. Brukar finnas mycket där - som andra får plocka!
Men min försommarslutrapport kommer först om c. tre veckor!
Jag har inte hunnit återvända till mina tidigare fyndplatser för vårmusseron efter regnen. Före fanns intet.
Nu är de flesta platserna ren betesmark där nu kossor huserar så m,an vet väl aldrig vad de lämnar kvar.
En annan fyndplats är på en gräsväg i ett sommarstugeområde där måhända några tvåbenta tagit för sig redan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.