0 285 visningar

10 svar

På skräphögen

gunhild Västerbotten

17 jun 2008 kl. 17:09

Visst är det toppmurkla? Den växerpå ett fuktigt ställe där vi brukar bränna skräp. Gillar den aska tro? Taget med mobilkamera av en stuggranne. Ska dit och fota själv senare i veckan om dom är kvar.

0

Bo E

17 jun 2008 kl. 17:19

Ja, den gillar förmodligen aska då jag funnit mitt livs första och hittills enda exemplar på en äng som vi brände av varje vår när jag var barn.

Grttis till fyndet!

0

Dieter Endom

17 jun 2008 kl. 17:26

Jag har plockat mycket toppmurklor på brandplatser både här i Stockholm (Tyresta) och i Hälsingland (nordost om Ramsjö). Toppmurklor som växer på brandplatser smaker faktiskt svagt av brännt kaffe eller något rökigt.

0

cobran

17 jun 2008 kl. 17:34

Intressant!

Kan det gynna murklorna till kommande år att det brunnit skog denna torrsommar kanske?

0

Cobran/På skräphögen

Dieter Endom

17 jun 2008 kl. 17:46

Kanske inte nästa år men säkert om två.

0

cobran

17 jun 2008 kl. 17:50

OK!

Det finns stora brandområden t ex i Tiveden på platser dit jag tror mig hitta i alla fall.

Hoppas på en tur dit om två år då...

0

AnnChi

17 jun 2008 kl. 20:55

Hej, pratade med en vän från Alaska idag. Han berättade om dom STORA skogsbränderna där och det ända positiva med dom är just att det växer toppmurklor där i många år efteråt.
Men där har dom ett annat stort problem,som vi slipper. Björnarna, en av hans grannar blev nästan ihjälslagen av en svartbjörn i förrgår när han letade toppmurklor.

0

gunhild Västerbotten

17 jun 2008 kl. 21:26

Vi har också gott om björn just där toppmurklorna finns. Där är en hona med tre ungar som går omkring men dom håller sig undan oss människor än så länge. Man har skjutit två närgånga björnar nu på kort tid i länet.

0

Trompette des Morts

18 jun 2008 kl. 02:33

bjørnstek med toppmurklor måste vara en delikatess !!

0

Hans v E

18 jun 2008 kl. 10:19

Kan inte sluta förundra mig över hur bra kvalitet det blir på bilder tagna med mobilkamera. Varför ska man diskutera vilken fin, dyr kamera man ska köpa, när det blir så här fina bilder med mobilkamera? Den enda bristen i den här bilden verkar vara att den funnits lite imma på linsen.

Många discomyceter (dit murklorna hör) måste ha bränd mark för att kunna växa (ex.vis stybbskål), medan toppmurklorna gynnas av bränd mark men kan växa ändå.

0

AnnChi

19 jun 2008 kl. 00:22

hej, Gunhild jag vet vi har björn i Sverige också, men inte svartbjörn, som anfaller för att döda och äta upp dig. Så min kompis granne hade tur som inte var ensam. I Alaska går man inte i skogen obeväpnad. Han kommer förmodligen att överleva men har mycket svåra skador i buken och huvudet. Man plockar mycket svamp där också, vi värkar ha samma svampflora.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone