Hej, pratade med en vän från Alaska idag. Han berättade om dom STORA skogsbränderna där och det ända positiva med dom är just att det växer toppmurklor där i många år efteråt.
Men där har dom ett annat stort problem,som vi slipper. Björnarna, en av hans grannar blev nästan ihjälslagen av en svartbjörn i förrgår när han letade toppmurklor.
Kan inte sluta förundra mig över hur bra kvalitet det blir på bilder tagna med mobilkamera. Varför ska man diskutera vilken fin, dyr kamera man ska köpa, när det blir så här fina bilder med mobilkamera? Den enda bristen i den här bilden verkar vara att den funnits lite imma på linsen.
Många discomyceter (dit murklorna hör) måste ha bränd mark för att kunna växa (ex.vis stybbskål), medan toppmurklorna gynnas av bränd mark men kan växa ändå.
hej, Gunhild jag vet vi har björn i Sverige också, men inte svartbjörn, som anfaller för att döda och äta upp dig. Så min kompis granne hade tur som inte var ensam. I Alaska går man inte i skogen obeväpnad. Han kommer förmodligen att överleva men har mycket svåra skador i buken och huvudet. Man plockar mycket svamp där också, vi värkar ha samma svampflora.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.