0 294 visningar

4 svar

Bäckspik

Lena M

17 jun 2008 kl. 18:53

eller hur ? Och en enda, där det förra året var massor , men nu kunde man gå torrskodd i bäckfåran.
Inte långt därifrån, på gammal körväg genom granskog stod de här svamparna som jag inte kan artbestämma, smakade lite bittert eller nåt iallafall. Jag är inne på spindling men som sagt vet inte, tips mottages.

0

Hans v E

17 jun 2008 kl. 22:43

Nej, bäckspik är helvit. Det ser mer ut som klubbmurkling som blivit nedplattad eller möjligen bäckmurkling.
Den andra verkar vara en trådskivling av den rodnande sorten.

0

Lena M

18 jun 2008 kl. 07:04

Tack Hans !
Det finns inte så mycket info om bäckspik / murkling eller klubbmurkling men av de lilla jag hittat så liknar den klubbmurklingen.
Trådskivling gissar du på och kanske den tegelröda då för den hade skador på skivorna av den färgen, mycket giftig står det om den.

0

Hans v E

18 jun 2008 kl. 09:58

Tegelröd trådskivling heter numera gifttråding, men den är det INTE. Det skulle kanske kunna vara rodnadstråding - Inocybe whitei, men jag är osäker på den.

0

Sören G

18 jun 2008 kl. 23:51

Hej Lena!Jag föreslår inocybe tjallingiorum på trådskivlingen,fann den tidigt förra året.Den har nog inget svenskt namn

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone