0 232 visningar

8 svar

Midsommarskål?

Enelie, Linköping

21 jun 2008 kl. 23:38

De här skålarna hittade jag igår.
Någon idé om vad det kan vara.

Växtplatsen var ljus, helt öppen och solig. Fuktig mark. De växte tilllsammans med Tvåblad.

Nr.1 Är ca 8-10 cm i diameter.
Nr.2 ca 5 cm.
Bild 3: De här bruna skålarna växte en liten bit ifrån. Jag tror att det är samma sort fast yngre exemplar av den

0

Enelie, Linköping

21 jun 2008 kl. 23:41

Jag glömde nämna att på bild nr. 3 så är de bruna skålarna ca 1. cm i storlek.

0

Lena M

22 jun 2008 kl. 07:29

Kan den på bild 1 vara klormurkla kanske ?
Det finns några oranga pluttar på sista bilden , var det också skålsvampar ?

0

gunhild

22 jun 2008 kl. 08:55

Kan det inte vara samma skål som på min tredje bild(under topp murkla) det stämmer bra med växtplats också. Jag vill också gärna veta vad den heter.

0

Enelie

klas jaederfeldt

22 jun 2008 kl. 20:42

hade det brunnit på marken? i år eller tidigare?

0

Enelie, Linköping

22 jun 2008 kl. 21:29

Tack alla för svaren!

Lena: de oranga pluttarna tror jag är antingen Mullskål eller Liten mönjeskål. Det finns gott om dem på hela det här området.
Den här bilden tog jag för 1 mån sedan på några andra av de här “pluttarna”.
(Tyvärr lite suddig)

Gunhild: jag letade efter din bild (men hittade den inte) för jag hade ett minne av att jag sett något liknande på Forumet.

0

Klas

Enelie, Linköping

22 jun 2008 kl. 21:39

Tack för sitt svar!
I år har det inte brunnit och jag tror inte att det har gjort det tidigare heller.

Men svamparna växer precis i kanten av ett utfyllnadsområde med tippmaterial. Mest sten och grus men även en del från byggen t.ex. cement m.m. Så marken kanske kan innehålla lite av varje.

Jag har grävt upp Nr.2 ikväll.
Den växte kant i kant med “underjordisk” multnad ved.
Kort ljus fot. Köttet var inte ljust ( men det hade iof regnat).
Lukt: lite stickande (kanske klorindoft?) Doften försvann mycket fort.

Jag har funderat på Klormurkla, någon Storskål, Flatskål eller Murskål. (Det kanske kan finnas cement i jorden?)

0

Hans v E

22 jun 2008 kl. 22:40

Jag tänkte också genast på skålarna som syntes på din fina toppmurklebild, så det är nog samma art (som jag gissade kompostskål - Peziza vesiculosa på.
Klormurklan luktar “badhus” första gången man luktar på den. Sen är det omöjligt att känna lukten igen. Så har du känt klorinlukt bör det vara den.
Måttet 1 cm på de små bruna stämmer bra med Peziza sepiatra - en storskål utan svenskt namn. Jag tror inte det är samma art som den ljusbruna.
Mullskål saknar hår i kanten. liten mönjeskål har det.

Alla tre arterna behöver en grundlig mikroskopisk undersökning för att kunna bestämmas - om ens då!

0

Enelie, Linköping

22 jun 2008 kl. 23:55

Tack Hans!
Även om det fortfarande finns stor osäkerhet så har jag skaffat mig lite mer erfarenhet. Nästa gång jag stöter på någon skål så har jag något att jämföra med.
Och det var kul att öht hitta svamp. Här är det torrt som i en öken i markerna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone