0 345 visningar

16 svar

Syllsvamp och ... ?

NadaL, Umeå

23 jun 2008 kl. 09:14

Vid vägkanten,på tallstubbe växer den här svampen, som vi tror är syllsvamp:

0

NadaL, Umeå

23 jun 2008 kl. 09:19

Och så vid stigen på en mossbeväxt stubbe (gran eller tall) växer den här, som vi först trodde var vedmussling,men det är något som inte stämmer eller?
Har någon förslag?

0

NadaL, Umeå

23 jun 2008 kl. 09:21

Mera bilder:

0

anithau

23 jun 2008 kl. 09:35

Det kanske är tallgråticka?
Det som jag trodde att jag hade, men var vedmussling.

0

Hans v E

23 jun 2008 kl. 09:51

Trodde först det är den sällsynta tallhartickan, men de sista bilderna avslöjar nog grovticka.
Vedmusslingen har slingrande skivor, inte regelbundna porer.
Syllsvamp OK.

0

klas jaederfeldt

23 jun 2008 kl. 09:57

det kan även vara en granticka, harticka,luktticka

0

NadaL, Umeå

23 jun 2008 kl. 18:18

Tack Hans.Jag själv har tänk så, men vågade inte skriva det.Dom två bitar som jag tog nerbild på har jag hemma och ska försöka få dom mikroskopisk undersökta, om det går.
Klas jag förstår vad du menar med dit svar,men tack ändå.
Jag skickar tre bilder till av samma ticka.Det växer flera fruktkroppar där.

0

klas jaederfeldt

23 jun 2008 kl. 19:55

det kan även vara en rotticka

0

Alf Pallin

23 jun 2008 kl. 21:42

Jag lägger en slant på luktticka.

0

Skogsfrun i Obbola

24 jun 2008 kl. 08:10

Lukttickan brukar ha en tjockare kant. Rotticka vågar jag påstå att det inte är. Jag tror också på grovticka.

0

NadaL, Umeå

24 jun 2008 kl. 14:06

Då är vi tre som tror på grovticka.
Hoppas att jag får hjälp att mikroskopisk undersöka tickan ,så ska jag återkomma med svar.
Tackar för era svar.

0

NadaL, Umeå

28 jun 2008 kl. 22:24

Alf, du har förlorat en slant, det var ingen luktticka.:)Tur att vi andra inte satsat,men ändå hade vi fel.
Tickan är mikroskopisk undersökt och är en Phellinus.

0

Hans v E

28 jun 2008 kl. 23:10

Det tror jag inte på.

0

NadaL, Umeå

28 jun 2008 kl. 23:33

Hans, jag är också lite besviken på resultatet,men så blir det ibland.

0

klas jaederfeldt

29 jun 2008 kl. 01:08

jag föreslog bland annat Granticka Phellinus chrysoloma

0

NadaL, Umeå

29 jun 2008 kl. 08:51

Ja,Klas bland annat,men det finns lite hopp(mitt namn) för oss andra.Det är nämligen så at på stubben växer många tickor och min man tog ex. av dom mindre.Platsen är 34km från Umeå,så vi hinner inte dit den närmaste tiden(reser bort),men efter semester hoppas jag återkomma med ny resultat.Försättningen följer:

0

Nada och Zalimir

gunhild

29 jun 2008 kl. 14:56

Vill önska er en trevlig och avkopplande semester!
Själv tänker till Norge för att fiska med några vänner kanske hittar jag nån svamp där också.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone