0 140 visningar

6 svar

Min son åt denna

Joakim

5 okt 2005 kl. 17:04

Hej,

Min fru upptäckte för en stund sin min 2-årige son stå över en grupp svampar och vid på frågan om han ätit svarade han nam-nam. De växte i

granskog, i Lerum utanför Göteborg, inte på någon stubbe, kanske lite mossa på marken, mest barr på marken, växte lite glest ca 5-6 svampar spridda på 40x40 cm. Bifogar bilder. Vi är rädda för att det kan ha varit gifthätting. Vad tror ni. Min fru är på väg till sjukhuset för säkerhets skulle. Är det någon som vet vad det är?

0

Therese

5 okt 2005 kl. 17:42

Nu kunde jag inte se några bilder som var bifogade.  Men det var bra att hon tog honom till sjukhuset för att kolla upp detta, det ska man alltid göra om man är osäker. Skulle det möjligen vara så att din son fått i sig lite av svampen så kommer symptomen dock inte visa sig förrän efter några timmar. Det kan hända att han får ngt som kallas för kräksirap för att ev få upp det han kan tänkas ha fått i sig och ev medicinskt kol. Medicinskt kol är alltid bra att ha hemma men glöm inte att alltid ringa Giftcentralen och rådfråga först ( 08/ 33 12 31 ) innan man ger något sådant. Hoppas allt går bra och lycka till.

0

Michael Krikorev

5 okt 2005 kl. 17:56

Hej, joakim. Jag fick dina bilder per mejl och har svarat dig per telefon och lägger även in utdrag ur svaret du fått per e-post här.

Det är en spindelskivling (Cortinarius) av undersläktet Telamonia. Det finns flera arter som är bruna och har ett vitt velum. Det kan vara Cortinarius brunneus eller närstående. Det är iallfall ingen av de känt farliga giftsvamparna, men det finns många arter som är dåligt kända vad gäller giftinnehåll så att framkalla kräkning och ge medicinskt kol är lämplig behandling i ett tidigt skede.

Hoppas allt går bra, och hör gärna av dig och berätta hur det går och om du har fler frågor.

Jag lägger upp bilden här, kanske någon av er besökare som känner spindlingar bättre än mig kan precisera vad det är för art: http://svampguiden.com/temp/IMG_4894.JPG

0

Birgitta

5 okt 2005 kl. 18:31

De ser ut som de spindelskivlingar som växer ihop med trattkantareller.

0

Joakim

5 okt 2005 kl. 22:59

Stämmer att de växte nära trattisarna! På sjukhuset började två sjuksystrar slå i svamböcker och sade till min fru att det nog var trattkantareller! Det dröjde till att jag ringde sjukhuset och meddela Mickes bedömning att det var spindelskivlingar innan han fick aktivt kol + kräkmedel. Vi får hoppas att det inte var så farligt! Hälsningar från pappa Joakim

0

Evus

6 okt 2005 kl. 22:22

Ja det här var INTE roligt!

0

Birgitta

6 okt 2005 kl. 23:18

Min grannes ettåring mumsade på brun flugsvamp men doktorn som går mkt i skogen men inte plockar svamp sa att det var en kremla. Vilka kremlor har ring?
Det gick bra för mängden var mkt liten och hon fick kol hemma.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone