0 998 visningar

13 svar

Vilka är svamparna?

gunhild

25 jun 2008 kl. 19:47

Dom första växer på barrträdstubbar.

0

gunhild

25 jun 2008 kl. 19:50

Dom här växer på älgspillning och i gräsmattan.

0

Hans v E

25 jun 2008 kl. 20:55

1: Rostnavling.
2: kanske vårtskräling.
3: man skulle kunna tro att det är stenticka, men den finns bara i sydligaste Sverige.
4: Gul kragskivling.
5: möjligen tidig åkerskivling.

0

klas jaederfeldt

25 jun 2008 kl. 21:03

den på älgskit heter Stropharia alkisis (osäker på stavningen)

0

hans

klas jaederfeldt

25 jun 2008 kl. 21:07

lyckas inte se svamp 3 hur ser den ut

0

Klas

Hans v E

25 jun 2008 kl. 22:12

Oj! Mitt förslag 3 kom på fel inlägg, NadaLs: “Liten tratticka…” Tack för rättelsen Klas.
Finns verkligen Stropharia alcis?

0

gunhild

25 jun 2008 kl. 22:24

Första och andra bilden är samma svamp, den tredje orangefärgade har saft i sig. Sen är det den på älgskiten och den sista i gräsmattan.

0

hans

klas jaederfeldt

26 jun 2008 kl. 00:42

virrade till mej, menade Panaeolus alcisis

0

Lena M

26 jun 2008 kl. 07:49

Det verkar som om man borde flytta norrut där regnet faller om man vill se / hitta någon svamp. Här är kemiskt rent i skogarna( Gästrikland ) ännu och likadant verkar det vara i övriga delarna av landet frånsett någon enstaka uppstickare.

0

Klas

Hans v E

26 jun 2008 kl. 09:16

Jag trodde också först att du menade Panaeolus alcidis (den är helgrå, utan gult), men så kollade jag och det finns ju faktiskt en Stropharia alcis, behandlad i Jordstjärnan 20(3eller1), sid. 41 av Mats Elfström.
Den här har ju gul färg så det bör vara Stropharia semiglobata eller - om den finns - S. alcis.

0

hans

klas jaederfeldt

26 jun 2008 kl. 10:19

ursäkta att jag är så virrig,Jo jag menar Stroparia a, sista året på mus. fick jag tillbaka ett lån från finland med en massa ombestämningar i. bla var det en del gula svampar som fått namnet Stropharia a. den finns som art i index of fungi, och är beskriven i ett nr av Karstenia, tyvärr har jag inte det nr. men vi får väl hoppas att det kommer en beskrivning i nytrycket av Nordic m.

0

hans

klas jaederfeldt

26 jun 2008 kl. 10:31

jag virrar igen, du har så rätt vad det gäller paneolus a.
Sista året på museet fick jag tillbaka ett stort lån från finland, dom hade lånat S,semiglobata en del av svamparna var S.alcis, det blev ytterligare några arter till som jag inte minns.
så det finns altså en gul Stropharia alcis som växer på Älgbajs
arten finns med i index of fungi,sänder med en bild

0

Gunhild

Hans v E

26 jun 2008 kl. 13:06

När du säger att den tredje har saft, kan jag tänka mig att det är vargmjölk i stället. Jag trodde det var skivlingshattar sedda uppifrån, men det är alltså “kulor”? Eller?

0

Stropharia alcis m.fl.

Stefan

26 jun 2008 kl. 15:14

Så här försökte jag förklara skillnaderna i en svampblaska år 2000:

I Karstenia 39(1) 1999 presenterar Ilkka Kytövuori en genomgång av gruppen svampar kring den gula kragskivlingen (Stropharia semiglobata (Batsch: Fr.) Quél.). Det gäller alltså de ofta långfotade svampar som man kan se växa upp ur spillning av växtätare. Det finns många svampar med detta substratval. De som här avhandlas har alla en mer eller mindre halmgul hatt, som är klibbig − starkt slemmig, liksom också foten. Fyra arter uppges från Finland, men Kytövuori nybeskriver också två arter från Island och Sibirien. Mikroskop är nödvändigt för att med säkerhet kunna skilja arterna åt. De finska arterna är följande:

• Gul kragskivling är den allmännaste svampen i gruppen. Den växer oftast på ko- eller hästgödsel eller på gödslad gjord, helst på betesmarker. Foten är besatt med chrysocystider och de stora sporerna har en central groddpor.
• Stropharia dorsispora Esteve-Rav. & Barrasa är numera sällsynt i Finland. Den växer helst på hästgödsel, och det är kanske därför som antalet kollekter stadigt gått ner från toppen på 40-talet, i takt med hästens tillbakagång. Ringen är kraftigare än hos de andra arterna och åtminstone till en början uppstigande. Sporernas groddpor sitter på snedden. Chrysocystider saknas på foten.
• “Älgkragskivling” (Stropharia alcis Kytövuori) växer allmänt och nästan uteslutande på gammal älgspillning i skog, ibland i täta tuvor. Detta är en utpräglad höstsvamp i motsats till de andra arterna, som kan förekomma när som helst under den varma tiden. Sporerna är tydligt mindre än de hos de andra arterna i gruppen. Bilden i Ryman & Holmåsen på sidan 441 föreställer den här.
• Stropharia luteonitens (Vahl ex Fr.: Fr.) Quél. är en sällsynt svamp i skog, betesmark, trädgårdar, på gödslad jord eller gammal spillning. Den finns representerad med bara ett fynd från Finland (Lammi 1979). Hatten har en tydligare spetsig topp än de andra arterna. Mikroskopiskt är den lätt identifierad på de tvåsporiga basidierna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone