Tack Hans för hjälpen!
Jag är jätteosäker, förståss, på vad det är.
Men jag tror inte att de växte på lövvved och pinnar utan direkt i jorden de som jag grävde upp.
Holmåsen tipsar om en snarlik.
Det kanske kan vara det också???
http://www.grzyby.pl/gatunki/Naucoria_scolecina.htm
Mitt tips är blek toffelskräling, Tubaria conspersa
- därför att hela foten och även hattkanten är vitfnasig och för att foten inte har mörknat från basen. Färgen på skivorna, och att några av dem är brett vidfästade mot foten, ger också ett mera “Tubaria-aktigt” intryck.
För att överväga blek eller mörk alskräling skulle jag vilja ha en något gulare ton på skivorna.
Tack Irene!
Nu är ni två som lutar åt toffelskräling så det är nog det hetaste tipset.
(Jag förstår att det inte går att säga med säkerhet.)
Jag antar att deras sporpulver är snarlika och inte går att skilja åt i nyansen.
Men, jag skickar med en illustration i alla fall. En färgjämförelse med valnöt och linfrön.
Snyggt jobbat med sporavtrycket och fiffigt med jämförelsen med andra grejer!
Jag är osäker på de rätta nyanserna hos Naucoria, de varierar lite mellan arterna. Färgen utesluter i varje fall inte en Tubaria, så tyvärr kan jag inte göra någon jämförelse utifrån sporfärgen. Någon annan kanske klarar det?
Det finns faktiskt, Eneli! I Meinhard Moser; Die Röhrlinge und Blätterpilze, fjärde uppl. 1978 som jag har (i Horaks sjätte finns ingen färg alls, utom på pärmen!), finns en färgtavla, se bif. bild med “skumma” färger, uppbyggd 1-4 x 1-14. I texten anges t.ex. sporpulvrets färg hos Clitocybe phyllophila som (Spp. Creme D1, B2, feucht rosa…). För Tubaria conspersa finns tyvärr ingen färguppgift!
Hur tavlans färger klarat de gångna 30 åren vet jag inte! Idén finns/fanns iaf.
Maila den danska svampföreningen och fråga om du får köpa den därifrån. Det står visserligen att de bara är till försäljning till föreningens medlemmar, men de kanske inte är omöjliga. Å andra sidan kan det löna sig att bli medlem om man vill köpa böcker därifrån…
http://www.tanglohse.dk/svampetryk/svampetryk.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.