Hej Anna!
Jag tror att jag med ganska stor säkerhet kan tala om
vad det beror på: Vi har knappt fått något regn i augusti och september! Jag har själv inte sett någon sammanställning av nederbörden i sthlm, men har hört ryktesvägen att 8 mm regn fördelat på ca 5 olika tillfällen är det enda vi i Stockholm fått… Och det under hela september! Visst är det tråkigt… Hoppas att den senaste veckans regn kan ge lite resultat innan det blir för kallt. Jag var i Borlänge i söndags, där fanns det betydlig mer svamp än här. Någon som har tips om var i landet svamptillgången är som bäst just nu?
Jag var ute på stadsskogen strax utanför Sala i eftermiddags. Det blev någon liter vanliga kantareller samt ca 5l trattkantareller. Men det lustiga var att de växte i sluttningar mot öster! I västersluttningarna fanns inga, där jag normalt brukar plocka som mest.
Finns det någon som har en förklaring?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.