Vi har varit på en guidad utflykt till våra förfäders boställen på Rönnliden. Där hittade jag också en del svampar att fotografera som ni får namnge åt mig.
Den första på en stubbe nästfäljande två växte på en murken bräda på en raserad kvarn som snart dränkts av bävern.
Förstår inte vad du menar Hans. Det var längesen jag träffade Nada. Hon har varit vid Umeälven och jag 10 mil därifrån uppe i urskogarna mot Örträsk. Men vad heter svampen som växer på den murkna brädan? Har den något svenskt namn?
Norrlandssyrenen är till dig du är värd en blomma för dina svar.
Barrbroskingen var kul den har jag inte förut.
Jag tycker inte att den liknar Collybia ocior, den brukar bli fläckvis bleknande på hatten och ha gulaktiga skivor och fot.
En sån här mörk variant skickade jag iväg några kollekter av för många år sen för att försöka få namn på (den brukade komma rätt tidigt på våren), men bara fått besked om att det är någon färgvariant av blek nagelskivling. Jag skulle också vilja veta vilket namn man ska sätta på den…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.