Idag blir det premiärtur ut till Mälaröarna för att leta efter min favoritsvamp Kantarell. Hoppas på tur. Batteriet ligger på laddning, få se om man hittar några knappnålar.:)
Har sett på rapporten att det finns kantareller både i Sörmland och Värmland.
O vad jag längtar. Här i nordöstra Skåne är det torrt och svampfritt, men till min stora glädje fick vi ett åskregn idag och det ger förhoppningsvis resultat snart. Jag och min man är fanatiska kanarellplockare.Vi plockar och säljer. Ifjol blev det 185 kg.Det ger oss en härlg kick att leta och finna.
Vad kul att ni hittade så mycket kantareller ifjol! Själv kunde jag inte plocka så mycket p g a en bilolycka, då jag skadade mig i knä och höft. Nu har jag äntligen kunnat börja röra mej i skog och mark, men värken finns fortfarande kvar. Har precis börjat jobba heltid och ser fram emot många långa timmar i skogen.
Väntar bara på lite regn, usch så torrt det är!
Hej på er! Har fått igång det trådlösa i Västervik. Har kollat på mina “säkra” ställen här men här finns inte något, varken kantareller eller KJ, faktiskt första gången på 9 år som det inte syns ett skavatt. Men idag har det kommit några regäla skurar så jag hoppas att det tittar upp något om några dagar. ( förra året plockade jag över 40lit små KJ denna veckan, nu nada:(
Hur kan någon vara avundsjuk på folk som plockar och säljer svamp??!!
I Sverige har vi stora skogar och få invånare, så det blir massor med svamp till alla som vill plocka. Undersökningar visar att bara några få procent av all matsvamp verkligen plockas, mer än 95% går till spillo.
Till alla er som trodde att jag vill sätta igång något kan jag bara säga att så var inte fallet. Tyvärr är det så att både jag och några av mina vänner har varit ute för “galningar” som inte drar sig för något när det gäller att plocka svamp och tjäna pengar på det. Dessutom i sin jakt efter att hitta så mycket svamp som möjligt så skär de ofta av foten på så högt upp att halva svampen står kvar. Har sett detta med egna ögon. Och ja, det var människor som plockade för att tjäna pengar…. Och jag måste dementera att det skulle vara 95% av all svamp som ej blir plockad. Då måste man ha räknat med hela Sverige och säkert en hel del svampar som vanligt folk inte vågar äta. Det är så att här i Skåne har vi en helt annan befolkningsmängd per kvadratkilometer än i mellersta och norra Sverige. Och det är många i Skåne som gillar att äta och plocka svamp. Så gissa själv hur mycket svamp det blir per svampälskare om varenda kommersiell kantarellplockare också skall ha sitt… Det är därför jag tycker att att det är fy för pengagiriga svampsnyltare (för det är faktiskt det som kommersiella plockare är) och den åsikten står jag för. Och fortfarande har jag INTE för avsikt att dra i gång något otrevligt väsen, utan bara skriver det jag och många många fler tycker. Ha en fortsatt trevlig dag.
Mvh //
å de som åxå älskar att äta svamp men av olika anledningar inte har möjlighet att plocka själva-de ska inte få chansen att äta ändå??? försäljning förutsätter ju att det finns köpare! fast att lämna halva foten verkar ju konstigt och onödigt vare sig man är pengagirig eller bara allmänt svampgirig.
Gud i himmelen kommer inte att skänka min svärmor några svampar och inte kan hon plocka själv men av mig kan hon få om jag hittar. Men tack och lov så finns det girigbukar som ger sig ut i våra skogar och plockar för att sälja så att svärmor slipper importerat skit.
Mycket nöjd med kvällens tur! Hittade en del, de få knappnålar vi lämnat kvar sen förra turen hade torkat.
På vägen hem upptäckte vi en fripassagerere, en baddare till fästing ramlade ner från mitt hår. Hade glömt tjärsalvan hemma, då vi åkt ut direkt från jobbet.
Tack Ulla för en trevlig tur och alla godsaker du skickade med mig hem!
Snälla Sussie!
Du skriver bl.a. “Det är därför jag tycker att det är fy för pengagiriga svampsnyltare (för det är faktiskt det som kommersiella plockare är) och den åsikten står jag för”.
Jag har själv plockat och sålt svamp till butiker och restauranger i mer än 20 år och ställer följande fråga till dig:
Hur ska dessa restauranger och butiker kunna servera och sälja svamp till sina gäster/kunder om inte någon levererar varan?
Om du inte odlar t.ex. jordgubbar själv, hur ska du då få tillgång till dem om inte någon kommersiellt odlar och plockar dem åt dig? Bakom alla inköp du gör ligger givetvis en kedja av tjänster som ingen utför bara för att det är roligt och tillika gratis.
Att plocka svamp och tjäna pengar på det är inte det minsta smutsigt, skattemässigt tillåts att man säljer för 12.500:-/person/år utan att betala skatt.
Hur skulle du få tag på lingon på torget om det inte fanns plockare som tjänar pengar på att du vill köpa deras vara? Ska arbetet vara oavlönat?
Nej snälla du, ditt resonemang hör inte hemma i ett modernt samhälle där varor och tjänster kostar pengar oavsett om utbudet är svamp eller hjortron.
Kan dessutom tillägga att min familj och jag plockade och sålde svamp så att vi kunde göra en västindienkryssning för två år sedan.
Restauranggäster kunde under tiden njuta av fin, välrensad och vältillagad svamp i kombination med god mat och dryck på diverse restauranger utan att vi behövde skämmas det minsta.
Förhoppningsvis var folk i alla led glada och nöjda. Det är så vårt samhälle fungerar när det är som bäst: en bra balans mellan produktion och konsumtion.
Tyvärr sätter den Kungliga Svenska Avundsjukan sina avtryck och förvandlar mig och mina likasinnade till “penninggiriga svampsnyltare”.
Pust och stånk!
Om du rör lite försiktigt på dig så tror jag att du kan sälja en del. Att stå blick stilla och försöka sälja svamp är nog inte konsumtionsbefrämjande. Försök åtminstone att vicka lite på rumpan eftersom du har tänkt sälja vid bakluckan.
I övrigt har jag inga restriktioner så det är bara att blåsa på.
Lycka till!
Jag säljer runt 250-350 kg Kantareller om året, ja familjen alltså,, är det sedan ett bra KJ-år blir det ett antal hundr kilo till,, jag försäkrar att det är svamp som troigen skulle ruttnat bort om inte jag plockaar dem, det mesta går till butik o restaurant men även många privata beställningar, de jag plockar åt KAN av olika skäl inte längre plocka själv,, de har säkert ingen förståelse för åsikter som Sussie i NO Skåne har, jag kan dock förstå problemet med skåne, liten skog och mycket folk,, inget att göra åt,, utom att flytta närmare tex Dalsland, där man troligen kan köpa ett helt kvarter för vad villan i Skåne kan säljas för,, bara att välja med andra ord…
ni har det allt bra i sverige som har rætt att sælja det ni plockar i skogen !
hær i danmark ær det førbjudet enligt lag att sælja det man plockar om det inte ær i egen skog !
men som ni kanske førstår så skiter jag i den lagen !
lika som att jag skitier i lagen att køpa fiske kort av danska staten før att fånga næbbgædda i limfjorden med kastspø !
och det kommer jag att gøra så længe som danska kungahuset enligt lag handlar allt i danmark momsfritt !!
republikanen per d !
Till alla er som retat er på vad jag skrev: Ni har era åsikter och jag med flera har våra åsikter. Synd bara att vissa ska ha så ont över att man tycker att ni är ena pengagiriga svampsnyltare (för fortfarande så är slutkontentan det att det är vad ni är). Ni gillar för guds skull inte svampen utan byter den mot några kronor i börsen. Sen får vi som vill plocka den svampen och ÄTA köpa den dyrt i handeln pga att ni redan plockat upp flertalet av vårat “guld”. Så kom för sjutton inte och säg något mer om varför vi avskyr sådana personer. Därmed tycker jag att saken är utagerad och slutdiskuterad!!
Det varierar,, bra år, då det finns mycket svamp i markerna har jag fått så lite som 40-50 kr /kg, år då det är dåligt med kantareller kan man få bortåt 200 kr..
Plockar jag på privata beställningar tar jag 75 spänn, ungefär, plus minus någon tia..
Mest går ju till butiker och restauranger….och som någon annan skrev här..blir det något över när barnen fått en slant brukar vi ha det som respengar,, ett roligt nöje som ger mej mycket annat än pengar..
För min egen del tror jag det handar det om att fullständigt koncentrera mej på något annat än mitt arbete några veckor,en sorts meditation och ett sätt att “blanka skärmen” jag håller även på lite men flugfiske, lite samma sak, fullständig hängivenhet åt något annat för ögonblicket, fantastiskt rogivande, eller hur??.
Tillbaka till ämnet..
Karljohan köps upp häruppe av firmor i 3 olika klasser, men det vet du ju säkert, jag har bra uppköpare här som betalar rejält för fin Karljohan, ligger väl mellan 10-75 spänn, beroende på tillgångar, för egen del säljer jag bara Karljohan till en firma som heter Molkom svamp, duktiga italienare som verkligen kan det här med Karljohan…
Karljohan-plockning är något av det roligaste som finns, tycker jag, goda år är det en ren fröjd, bilderna av torra granskogar översållade med små Karljohansvampar bär man på näthinnan i månader efter det att plockningen är avslutad,, ska ta med kameran i år om det blir mycket, då ska ni få se hur naturen kan se ut när det finns mycket svamp här upe i södra Värmland.
Det kanske kan bli lite Karljohan i år.. kantareller blir det inte… i alla fall inte i samma omfattning som de senare 5-10 åren..
Lycka till i Svampskogen..
sussie ! saken ær då definitivt inte avslutad så længe som du hænger ut oss som plockar o sæljer svamp som avskyværda. plus att du dærtill hævdar att vi inte skulle tycka om svampen vi plockar.
saken ær den att jag plockar mer æn jag sjælv kan æta och jag skulle då aldrig komma på tanken att læmna något kvar i skogen till en sådan som dig sussie !!!
Med risk att bidra till ännu en tråd på väg att spåra ur…
Jag är inte bitter över att någon plockat och sålt bär med förtjänst när jag äter min lingonsylt. Inte heller att någon annan dragit upp makrillen jag lägger på grillen (och fått en slant för den). Även om jag skulle kunnat fiska upp den själv, och även om jag inte har något emot att plocka bär själv så är det inte bara så att jag tolererar att andra gör det ibland, jag är tvärtom glad.
Svampplockarproffsen lär heller inte hålla sig till motionsspåren eller de lokala stigarna där man tar sina kantarellsuktande kvällspromenader. Om svampen är slut där skall man snarare skylla på Britta i granngården eller Ove på nedre botten som hann till kantarellerna före en själv.
Så länge man inte börjar tråla besinningslöst i svampskogen måste det ses som helt OK att kunnigt folk plockar selektivt och lämnar resten ostört. Finns det egentligen en mer ekologisk produktion av något annat än vildväxande svamp? Vi kan inte odla den (vanligtvis) utan bara ta emot av det som bjuds. Och att svampen skulle ta slut eller ta skada av plockande stämmer förstås inte.
Om man är ilsk över att man hittar dåligt med svamp skall man snarare rikta ilskan mot modernt skogsbruk. Om man inte gillar murklor förstås.
Alla har rätt till en egen uppfattning. Men i det här fallet är det mest en felaktig föreställning att man skulle sno svampen från fritidsplockarna. Väderkvarnsfäktande om man så vill. Icke desto mindre lär argumenterande av den här arten gå spårlöst förbi, som vatten på den berömda gåsen, eftersom det handlar just om en föreställning.
Sussie, du har inte förstått hur ett modernt samhälle är uppbyggt där produktion-konsumtion lever i symbios.
Din inställning till oss är intolerant, kränkande, nedlåtande, dömande och framförallt baserad på din egen oförmåga att glädjas med oss som har kunskap och förstånd att ta tillvara på all svamp som annars skulle ruttna.
För min egen del innebär plcokandet både en stabil summa pengar i kassan (efter skatt har jag 5.373:- i pension) och glädje över att kunna leverera till tacksamma kunder som omvandlar svampen till läckra tillbehör till restaurangmenyer av alla de slag. På alla världens restauranger serveras svamp och som aldrig vid något tillfälle har hoppat ut ur skogen av sig själv och skuttat vidare till konsumenten. Det krävs att någon gör “jobbet” och ibland vill den som utför ett jobb ha betalt. Det är inget konstig med det.
Att vara GIRIG är något helt annat. Jag citerar från Wikipedia. “Girighet innebär ett överdrivet begär att samla ägodelar förenat med överdriven sparsamhet, vinningslystnad och snikenhet”. Vidare: “Girighet bör inte blandas ihop med Sparsamhet. En sparsam person kan exempelvis tillverka egna julklappar eller fynda på rea, medan en girig person kan undvika att handla julklappar överhuvudtaget. En girig person tänjer gärna orealistiskt mycket på gränserna och får oftast ett dåligt rykte för sin snikenhet bland sina anhöriga”.
Du, Sussie, bör besinna dig och tänka igenom vad du har skrivit, du har trampat många på tårna helt oförskyllt och du har inte förstått att även vi “snyltare” har en god relation till svampplockning. För min egen del innebär varje svampsäsong ett gott tillskott till min magra pension SAMTIDIGT som jag får möjlighet att fylla frysen med svamp som vi i familjen inte konsumerar för dagen. Det blir många sköna måltider i vintermörkret där svampen utgör en viktig del i livsnjutandet.
Till sist, Sussie, släng din avundsjuka och bitterhet överbord, ge dig ut i skogen och gör dig själv lycklig och unna oss som är smarta nog att tjäna våra pengar.
Skum debatt det här!!
Vi lever väl ändå i ett konsumtionssamhälle.
Förser inte bonden jönsson dig med kött får du bara äta vegetabilier, odlar ingen det så vete fan vad vi skall äta. Det handlar väl i den här diskussionen bara om någon skall förse marknaden med just svamp!!
Kanske är det som vissa tycker att skall man äta svamp får man själv hämta den?? Då kanske det är meningen man skall föda upp sin egen ko eller odla sina egna grönsaker??
Fan vet men hade jag haft förmånen att ha bra svampställe så att man kunde sälja och dryga ut sin sjukpension lite hade jag inte tvekat en sekund, tror inte den hamnar på mina gelikars bord ivajefall. Det är väl så det ser ut nuförtiden, tänk bara på dig själv.
Mvh en samhällsparasit.
Hej cicki T Belgien, har varit haft annat för mig ett tag. men det förstod du väll att jag absolut inte syftade på om vi sänder lite svamp till varandra men den svamp som kommer ut i butikerna som är plockade i forna Östeuropa är ingen höjdare om man inte har tur att komma över dem i absolut rätt tillfälle och då utgår jag från att du förstår vad jag menar.
mossning ! før att sælja på torget skall du betala torgavgift ! skall du sælja på kamprads parkeringsplats skall du nog fråga honom om det ær ok først.
men givetvis kan en nitisk kontrollør från livsmedelsverket komma førbi och ha synpunkter…
men i så fall hade jag bara bett honom dra åt h vete….!
anithau, miljøkontoret i kommunen har væl inget att gøra med ikea´s parkeringsplats, eller….???
och livsmedelsverket ær væl bara en sådan helt onødig myndighet som kostar en massa skattepengar helt i onødan !
alltså strunta i vad dessa byråkrater har att sæga !!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.