0 224 visningar

6 svar

2 ex.

Lena M

1 jul 2008 kl. 18:58

av en sådan vacker svamp i gräsmattan, vad är det ?
Ljust, ljust beige hatt, vit , spröd fot och beigerosa skivor.
Och den andra finns mycket av, påminner om nejlikebroskskivlingen men jag är tveksam, någon som kan svara på de ?

0

Lena M

1 jul 2008 kl. 19:00

Ursäkta, det blev fel bild på svamp nr. 2, den här menar jag.

0

Irene A

1 jul 2008 kl. 19:07

Den första är klockhätting, Conocybe lactea (möjligtvis ska den heta Conocybe albipes numera).

De andra skulle jag gissa är föränderlig tofsskivling, fast jag skulle nog ha behövt komma lite närmare för att vara säker.

0

Lena M

1 jul 2008 kl. 19:39

Klockhätting, tack för det !

Ja det är föränderlig tofsskivling på bild två ( fanns där förra året också ) men titta på nästa bild( 3-an ) , jag lade ju in fel.

0

Hans v E

1 jul 2008 kl. 22:48

Du menar föränderlig tofsskivling på bild 2 men jag tror mer på svavelgul slöjskivling på den.
Bild 4 tror jag föreställer slåtterbroking. Det där fenomenet med skivorna har jag också sett på den arten.

0

Irene A

1 jul 2008 kl. 22:54

Hans, jag håller med om att den tredje svampen liknar slåtterbroking på hatt och fot - men menar du att den kan ha så bleka skivor?

0

Lena M

4 jul 2008 kl. 18:32

Tittade på mina svampar ikväll som jag vill ha till föränderlig tofsskivling, snart färdigtorkade, men Hans v E var inne på att det kunde vara svavelgul slöjskivling.
Foten är lite fjällig, skivorna har nog varit ljusa och smaken är god, någon som kan artbestämma dem ?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone