Hej Eva-Lott!
1 Du torkar aldrig svamp i ugn om det inte är en varmluftsugn, då går det bra, 50 grader ska det vara.
2 Det finns torkollor som du kan torka svampen i. Du kan även lägga ut dem i ett varmt utrymme. Det bästa är om svampen har torkat på ett dygn. Du kan göra liknande små myggfönster oc lägga svampen på dem. Du kan också hänga/lägga dem framför elementet.
3 Svampen ska INTE förvällas innan den torkas, bara borstas ren och skära i bitar, inte alltför stora.
4 Vid tillagning av torkad svamp, kan du smula ned den i maträtten utan att blöta upp den eller förkoka den. Det heter inte förvälla utan förkoka.
5 Du fryser aldrig in torkad svam.
´Torkad svamp ska förvaras i glasburk med tättslutande lock. Helst stå lite svalt, då håller den i flera år.
Väl tillsluten papperspåse går också bra.
Lycka till
Min moster, som är väldigt duktig på både svamp och mat och torkar en del, hade torkade Karl-Johan i en glasburk UTAN LOCK i skåpet ovanpå kylen. När jag frågade varför svarade hon att all vätska inte försvinner ur svampen förrän efter ca ett år. Låter ju knasigt tycker jag, smaken borde ju försvinna. Vad ska man tro? Läxa upp moster? ;-)
Läxa gär upp moster du. Om man torkar svamp så får man ner vattenhalten till ca 10%. Visst kan man få bort ALLT vatten ur svampen, men det kommer inte att försvinna mera vatten av att man fortsätter att ha dem i en öppen burk ovanpå kylskåpet. Skall man ha bort mera vatten (och det behöver man inte eftersom bakterier och mögelsvampar inte kan växa vid så låg vattenhalt som 10%) så msåte man värma svampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.