0 255 visningar

9 svar

Nya fynd i vårmussegranskogen

Jan A, Uppsala

3 jul 2008 kl. 22:38

I går em/kväll 2/7 gick vi ut och utfodrade myggorna. Inte så många - men hungriga.
Det blev ändå en del svampfynd (vi fick faktiskt 44 mm 28-30/6), därav ett av okänd art. Men först en för mig personligen i dubbel bemärkelse avslöjande händelse. Jag kastade mig dödsföraktande ner på knä för att fota vargmjölk på en granstubbe och frugan sa när jag slutligen lyckats komma upp och ge mig iväg att jag inte skulle glömma käppen som jag lagt ifrån mig.  Ha-ha, sa jag, den där käppen hade jag med mig - och glömde här - den 25 maj.  Dagens käpp har jag nog lämnat nånannanstans för länge sen! 
Alltnog, de första tre bilderna föreställer vargmjölkar (nu vet jag äntligen varifrån de kommer!…;)) och översikt + “detalj” av en för mig okänd vit sak på granstubbe, som äldre grå, precis som…
Nån som vet vad det vita/gråa är??

Sen var det dags att skörda matsvamp.  Det blev en del vårmussar + några grynsoppar.  Rensat blev det en mycket dryg liter. Gott!  Se nästa tre bilder!
Dessutom hittade vi några nya arter för den 50-åriga barrungskogen; en fin prickmusseron och två vackra ex ‘tidig åkerskivling’, mitt inne i den TÄTA granskogen!  Nästa tre bilder. (Ses också uppe till vänster på bild 2 i förra serien.)  Den svampen luktar INTE gott. Skulle nog inte klara den ens med sprit!
Kamjordstjärnan från 25/5, från samma skog (Vilken jordstjärna?), hade alggrönskat, men fanns kvar.  Sista bilden!
(Eftersom jag varit nästan stum i flera veckor, så vågade jag mig nu på en “short story”!)

0

Jan A, Uppsala

3 jul 2008 kl. 22:40

Nästa tre; matsvamp + ‘tidig åkerskivling’

0

Jan A, Uppsala

3 jul 2008 kl. 22:43

Tidig åkerskivling som växte i tät granskog!

0

Jan A, Uppsala

3 jul 2008 kl. 22:45

Tillslut en grönskande kamfingersvamp…

0

"JAS" Helsingborg

4 jul 2008 kl. 12:05

Hej Jan, kul att du hittar lite i dina marker, här är det nada. På den sista bilden är det en mycket konstig kamfingersvamp jag tycker det liknar en jordstjärna ?

0

Jan A, Uppsala

4 jul 2008 kl. 12:11

Ja, så det kan bli! Hoppas ingen trodde mig…;))

0

Tina Nordberg Kolsva

4 jul 2008 kl. 13:39

Vi går inte på vad som helst.

0

Enelie, Linköping

4 jul 2008 kl. 21:23

Roligt att det börjar röra på sig i dina marker, Jan.
Det är nog tack vare regnet att det börjar hända saker.
44 mm !!!! det är vad jag verkligen längtar efter.

Idag fick vi en rejäl skur, trodde jag. Det visade sig vara hela 1½ mm.

0

Jan A, Uppsala

4 jul 2008 kl. 23:10

Det är fortf. otrooligt torrt i “normal” skogsmark. Bara de igenplanterade kalkleriga åkrarna/betena har kunnat dra nån nytta av regnet. Men det är väl vackert så. Egentligen har jag bara blommor (s.l.)! och insekter att titta på nu, men de är desto fler.  Men det ska bli regn om nån dag, kanske tidigare, för i kväll är gräset för torrt för m-sniglarna. Driver dagg…
Ni som kan; dansa regndans! Natti.

0

Jan A, Uppsala

4 jul 2008 kl. 23:13

Det var meningen att en “värmande” bild av ‘Inula orientalis’ skull följt med, men den kommer ist här!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone