0 221 visningar

9 svar

Nu är dom på gång ...

gunhild Nordås

3 jul 2008 kl. 23:05

Såg gott om hjortronkart när jag fiskade i kväll.
Svampen som jag inte vet vad det är hittade jag på komposten när jag sökte mask för metet.

0

Irene A

4 jul 2008 kl. 00:15

Tidig åkerskivling ser det ut att vara. Ringen som vanligtvis sitter på foten, har fastnat på hattkanten istället.

0

Mikael R

4 jul 2008 kl. 00:26

Här är mork åkerskivling som jämförelse.
Irene artbestämde dessa skickligt förra året.

Agrócybe erébia

0

Jan A, Uppsala

4 jul 2008 kl. 05:48

Apropå Mikael R:s bilder.
Så har “mina” ‘mörka åkerskivlingar’ inte alls sett ut! De har varit MYCKET mörkare, mycket lika “normala” illustrationer av arten. De har åtskilliga höstar påträffats mycket sent, snöfattiga år ända till slutet av december.

0

Mörk åkerskivling

Mikael R

4 jul 2008 kl. 06:12

Här är den även i fuktig väderlek.

Agrocybe erebia

0

Tina Nordberg Kolsva

4 jul 2008 kl. 09:13

De här sprang jag på av en ren händelse. har aldrig hittat björnbär i mina trakter förut. Jag blir nog tvungen att sätta ut vaktpost, med tanke på hur folk har svårt att låta bli andras ställen ;)

0

Michael Krikorev

5 jul 2008 kl. 21:50

Jan A, mörk åkerskivling verkar vara väldig variabel vad gäller färgen på hatten. Jag slogs verkligen av de stora skillnader som fruktkropparna på de bifogade bilderna uppvisade. De är från en och samma växtplats, möjligen samma mycel.

Mörk åkerskivling (Agrocybe erebia)

0

Jan A, Uppsala

6 jul 2008 kl. 23:08

Intressant, Michael Krikorev, men jag tycker fortfarande inte att Mikael R:s första “mork åkerskivling” är en bra representant för arten, hur skickligt artbestämd den än må vara.
Det ligger många landskapsgränser och årtionden mellan mina fynd och de placerar sig alla färgmässigt mellan dina två varianter, kanske närmare den mörka, men med bucklig kant även tidigt.
Alltnog, nu har mer typisk “mörk åkerskivling” visats. Tack för det!
Ditt inlägg väcker också en annan fråga till liv - när du säger “möjligen samma mycel”.
Jag har många ggr förundrat mig över angivelserna i “antal mycel”, bl.a. i Artportalen.  Hur kan rapportörerna, okulärt?, avgöra antalet mycel?  Livet är inte så ofantligt enkelt att ett mycel bara ger upphov till en grupp fruktkroppar - eller tvärtom. Med avsikt lämnar jag inga exempel!
Och visst kan det vara svårt/ogörligt att räkna fruktkroppar hos en del arter/grupper, men varför då inte kalla det t.ex. för grupper av ‘frktkr’?

0

Mikael R

7 jul 2008 kl. 00:03

De första bilderna och den andra bilden på mörk åkerskivling jag skickade är samma individer. Bilderna är bara tagna vid olika väderlek med tre dagars mellanrum, 21 resp 24 sep 2007.
Det kanske kan vara så att arten är både hygrofan och variabel?

0

Michael Krikorev

7 jul 2008 kl. 13:26

Jan A, om fruktkropparna växer aggregerat (samlat gruppvis) så kam man misstänka att de härör från samma mycel, men som du själv säger så är det inte alltid så enkelt. Flera genetiskt skilda mycel av samma art kan växa tillsammans, och definitionen på begreppet “ett mycel” är inte helt självklar. Då kommer man in på rameter, geneter och frågan om vad som är en individ, vilket skiljer sig mellan olika arter och definitioner.

Trots svårigheterna att med blotta ögat avgöra om fruktkroppar kommer från ett och samma mycel så finns det undersökningar som visat på att det påfallande ofta går att göra en sådan bedömning utifrån fruktkropparnas aggregering. Dvs växer de tillsammans i grupp så är det stor sannolihet att de härör från samma mycel (samma genet), även om det såklart finns undantag.

Jag tror inte att man gör det enklare genom att säga “grupper av fruktkroppar” istället för “ett mycel”. Även om beskrivningen av observationen bli mer korrekt tror jag att betydelsen av de båda begreppen är lika svårtolkade när man ska dra slutsatser om mycelet i marken. Det finns ju tillfällen då man hittar flera grupper av fruktkroppar men där man ändå kan misstänka att de tillhör samma mycel, t ex stora häxringar som blivit fragmenterade.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone