0 508 visningar

10 svar

Vilken Ticka?

ElisabethJansson

8 jul 2008 kl. 00:16

Hej!

Hemkommen från ett mycket torrt Gotland med mycket fotade blommor hittade jag den här tickan på Kyrkogården i Gothem på ask, jag undrar kan det vara pälsticka?

Är det en pälsticka?

0

Elisabeth jansson

9 jul 2008 kl. 01:24

Hej!

Finns det ingen som vill hjälpa mig?
Klas var är du?

Tickan var sammetsaktig på ytan jag har aldrig sett den tidigare och aldrig pälsticka heller,jag läste i tickbocken och kom fram till att det kunde kanske vara den!
Vad tror ni andra?

0

EG

9 jul 2008 kl. 10:15

Hade samma tanke som du men har heller aldrig sett den så vi får hoppas experterna kan uttala sig

0

"JAS" Helsingborg

9 jul 2008 kl. 14:34

Hej ElisabethJansson. Jag har inte sett den heller i verkligheten men har googlat runt lite och nog verkar det som om du har hittat en pälsticka. Den är ju rätt sällsynt på fastlandet men på Gotland rätt vanlig tydligen. Ett fint fynd.

0

Michael Krikorev

9 jul 2008 kl. 17:28

Hej Elisabeth, jag håller med om att det förmodligen är en pälsticka. Har bara sett den i en allé i Visby.

Pälsticka (Inonotus hispidus)

0

Michael!

ElisabethJansson

9 jul 2008 kl. 17:49

Hej!

Vilka ex du hade hittat? Sååå vackra! Min måste ha varit lite gammal eller torr!
Kommer du ihåg vilken trädsort det var? År?

Är Botaniska bakom muren och du står med ryggen mot havet?
Om det är tagit så kortet så stod jag och fotade från andra hållet ut mot havet genom ett av fönstrena i lördags.

0

Hans v E

9 jul 2008 kl. 18:02

Var det på Oxel?
Här är mina pälstickor på Oxel vid strandpromenaden mot Visby lasarett.

0

klas jaederfeldt

9 jul 2008 kl. 21:05

sorry kom in för sent, visst tror jag på pälsticka, kanske hade en bild på hattuden i närbild varit bra

0

Elisabeth!

Michael Krikorev

9 jul 2008 kl. 21:22

Pälstickan fotade jag 2004-07-26 precis där du misstänkte, utanför botaniska med ryggen mot vattnet. Trädslaget tror jag att jag fick till vresalm. Har aldrig sett vresalm tidigare eller senare men kunde inte få bladen att stämma på något annat trädslag. Någon som är mer botaniskt bevandrad som kan bekräfta eller dementera?

0

Vresalm?

Irene A

11 jul 2008 kl. 18:51

Bladen liknar onekligen vresalm.
Jag har sett ganska många pälstickor på Gotland, men det har nästan alltid varit på lundalm, några gånger på oxel (bl.a. strax norr om botaniska trädgården).

0

Gotland

ElisabethJansson

11 jul 2008 kl. 23:11

Tack för alla svar och information om träd intressant läsning, hela tiden finns nya saker att lära.
Botaniska är fantastiskt på Gotland.
Jag tänker starta en ny tråd om olika trädsorter under rubrik Träd Gotland
Här kommer bilden från andra hållet i porten som du fotat Michael,jag står med ryggen mot Botaniska när jag fotat.

Gotland med utsikt över havet genom fönster på ringmuren

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone