0 209 visningar

9 svar

Kungschampinjon eller importerad?

Bosse

10 jul 2008 kl. 14:42

Under en buskpion kom för en vecka sedan tre svampkroppar upp. Som bilden visar kraftig, mycket hård fot med ring, utan strumpa, fjällig hatt, täta beige lameller. Doftar säreget utan att påminna om något annat. Köttet fast och aningen gulbeige. Svensk svamp eller importerad med plantan?

0

Hans v E

11 jul 2008 kl. 22:51

Eftersom ingen annan svarat dig än, kan jag i alla fall säga att den är lite lik jättekamskivling också. Låt dem utvecklas och ta en ny bild så blir vi säkrare.

0

Bosse

4 aug 2008 kl. 16:07

Tack Hans v E! Jag har fler bilder som jag ännu inte har i min dator, men jag återkommer - tyvärr ville de inte riktigt växa ut utan torkan och insekterna tog dem. / Bosse

0

Jan A, Uppsala

4 aug 2008 kl. 16:11

Jag skulle bli mycket förvånad om det inte vore en (kungs)champinjon. Både färg och ring pekar däråt.

0

Lena M

4 aug 2008 kl. 17:51

Trevligt när de händer oväntade saker, tråkigt att svampen inte utvecklades färdigt så vi fick se vad det blev.

0

klas jaederfeldt

4 aug 2008 kl. 22:24

håller med om kungschamp

0

Hans Myhre

5 aug 2008 kl. 12:49

Ja, det ser ut som Kungschampinjon. Den rødner vel ikke?

0

Bosse

28 aug 2008 kl. 12:42

Tack alla för hjälpen! Nu har det kommit en hel drös till med champinjoner på samma plats! Se bilderna. Doftar oerhört gott och gulnar ej vid tumtryck. Tips om tillagning? /Bosse

Bilder tagna 20080827

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 13:01

Grattis, bra tomtsvamp!
Jag borstar av dom, skär i lagom ätbitar och steker tämligen hårt i varm-het stekpanna med mycket/tillräckligt med SMÖR. OBS, ingen fördärvande “förkokning”.
Sen saltar jag med GOTT gourmetsalt på tallriken eller brödbiten, gärna knäckebröd - och så krävs det ju tbh!

0

Lilla My

28 aug 2008 kl. 15:01

Mmmmmm! *avundsjuk* varför har inte jag en trädgård m såna goa svampar?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone