Hej!
Stjärnhovstryffel växer i hela Europa. Längre söderut kallas den C. meandriformis, men det är troligen samma art som C. venosus.
Jag skulle bli jätteglad för tips om lokaler i Sverige där det finns tryffel nu. Jag jobbar sista året av tre med ett forskningsprojekt för att bl.a. kartlägga ekologi och utbredning i Sverige. Hoppas på en god säsong -2006 och 2007 var inget vidare.
/Christina i Uppsala
jag har gjort aromsmör av mina hacka i små bitar sonm får puttra i smör (125 g) efter en halvtimme stäng av värmen å tillsätt 125 g smör som inte smält. rör om. spara i kylen max 6 månader, sedan härsknar smöret.
omogen Stjärnhovstryffel har en fin nötsmak. mogen (är som surströmming) man måste vänja sig vid smaken
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.