Den här veckan har varit ruskig. Vi fick först tömma en välfylld svamp- och bärfrys på sitt ruttna innehåll (hade nog varit död minst två veckor) och det var inte roligt att kompostera vårmussar, mandelriskor, kungschampinjoner, rödgul trumpet, tranbär och givetvis också en del mer vardagligt.
I onsdags var vi - i bilen - c. 120 m från att få ett störtande segelflygplan på oss.
Bara piloten dog och det står en hel bil på gården.
Så om jag verkar ovanligt konstig så är det kanske bara fullt normalt.
För att trösta oss besökte vi i torsdags min enda trollhand hittad den 12 april och återbesökt bl.a. 15 maj.
Den 10 juli, efter tre månader, såg den ut som på bilden, fortfarande tämligen vacker!
Den har faktiskt vuxit några mm här och där och ändrat form!
Och så blev det lite smultron, men INTE EN ENDA MATSVAMP - utom några små blivande kantareller! De trevligaste svamparna var några gamla bekanta klibb- och platt-tickor, de senare tyvärr utan storfotade, orangegula flugor!
Och skogen är TORR! Vi behöver minst 50 mm vackert regn på ett par dagar, sen kanske…
Det finns en del här:
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=774429,00.html
Det var otäckt att se slutskedet…
Hej Jan! Har själv varit ute för en frys som pajade och så klart just när vi alla var bortresta några dagar. Då blev jag sur för all svamp och bär som gick åt pipsvängen och sedan dess torkar, konserverar och syltar jag så mycket som går för att slippa se allt arbete och godsaker gå förlorade bara för att tekniken inte håller. Så får man väl beklaga den stackars eleven:(
Visst finns det slånbär, ganska mycket t.o.m. Och det finns skog och åsar och kupering också! “Mina” skogar finns främst i kilen mellan väg 72 (Uppsala-Sala) och 272 (Uppsala-östervåla-Gysinge(-Bollnäs)), ffa de första två milen från flygolycksplatsen. Det är det område där en betydande del av Holmåsens bilder i Ryman är tagna… Kolla kartor; gis.lst.se
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.