0 235 visningar

6 svar

En ruskig vecka!

Jan A, Uppsala

12 jul 2008 kl. 21:40

Den här veckan har varit ruskig.  Vi fick först tömma en välfylld svamp- och bärfrys på sitt ruttna innehåll (hade nog varit död minst två veckor) och det var inte roligt att kompostera vårmussar, mandelriskor, kungschampinjoner, rödgul trumpet, tranbär och givetvis också en del mer vardagligt.

I onsdags var vi - i bilen - c. 120 m från att få ett störtande segelflygplan på oss. 
Bara piloten dog och det står en hel bil på gården. 
Så om jag verkar ovanligt konstig så är det kanske bara fullt normalt.

För att trösta oss besökte vi i torsdags min enda trollhand hittad den 12 april och återbesökt bl.a. 15 maj.
Den 10 juli, efter tre månader, såg den ut som på bilden, fortfarande tämligen vacker!
Den har faktiskt vuxit några mm här och där och ändrat form!
Och så blev det lite smultron, men INTE EN ENDA MATSVAMP - utom några små blivande kantareller!  De trevligaste svamparna var några gamla bekanta klibb- och platt-tickor, de senare tyvärr utan storfotade, orangegula flugor!
Och skogen är TORR! Vi behöver minst 50 mm vackert regn på ett par dagar, sen kanske…

0

cicki T Belgien

12 jul 2008 kl. 21:56

Ruskigt kan man nog säga! Vet du något mer om piloten? Otäckt! Och mycket ovanligt med störtande segelflyg.

0

Jan A, Uppsala

12 jul 2008 kl. 22:00

Det finns en del här:
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=774429,00.html
Det var otäckt att se slutskedet…

0

"JAS" Helsingborg

12 jul 2008 kl. 23:16

Hej Jan! Har själv varit ute för en frys som pajade och så klart just när vi alla var bortresta några dagar. Då blev jag sur för all svamp och bär som gick åt pipsvängen och sedan dess torkar, konserverar och syltar jag så mycket som går för att slippa se allt arbete och godsaker gå förlorade bara för att tekniken inte håller.  Så får man väl beklaga den stackars eleven:(

0

Lena M

13 jul 2008 kl. 07:55

Ja jag hörde om olyckan på radion, då hade jag passerat platsen en halv timma tidigare, ruskigt.
Men jag undrar, var finns skogarna i Uppsalatrakten,det är ju så flakt ? Visst växer slånbär i dessa trakter ?

0

Där finns finns allt, Lena!

Jan A, Uppsala

13 jul 2008 kl. 10:04

Visst finns det slånbär, ganska mycket t.o.m. Och det finns skog och åsar och kupering också! “Mina” skogar finns främst i kilen mellan väg 72 (Uppsala-Sala) och 272 (Uppsala-östervåla-Gysinge(-Bollnäs)), ffa de första två milen från flygolycksplatsen. Det är det område där en betydande del av Holmåsens bilder i Ryman är tagna… Kolla kartor; gis.lst.se

0

Jan A

Robban

13 jul 2008 kl. 17:34

Vilken bra länk till kartor.
Jätte tack för den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone