0 980 visningar

14 svar

Inte svamp RödaVinbär

Totte Gbg

12 jul 2008 kl. 21:45

Många kunniga finns ju här o kanske någon har någon förklaring till det här:

Min kompis svärmor och jag har gjort rödvinbärsgelé olika platser olika bär o tider….men misslyckat…det är första gången som jag misslyckat med detta att det inte stelnar, har kokt om med mer pektin men nej! Inte då heller stelar det till gelé....

Vad kan detta bero på?
Har bären mognat för fort eller vad?
Någon som vet om det är någon idé att koka om gelé igen och i så fall hur? Tar gärna emot tips.

0

cicki T Belgien

12 jul 2008 kl. 22:00

Hade samma problem med min hallonsylt. Till sist tröttnade jag och blandade i lite gelatin (3 blad på en liter) och då stelnade den.

0

Elisabeth jansson

12 jul 2008 kl. 23:43

Hej Totte!

Bären måste plockas mycket tidigt på säsongen för att de ska stelna av sig själva,sedan vet jag inte om röda vinbär innehåller lika mycket pektin som svarta.
De har jag provat att göra gele på utan att ha i gelatin och det har fungerat.
Sockermängden kanske har betydelse också!’
Tyvärr har jag ingen erfarenhet utav att koka om och ha i pektin efteråt!

0

Totte Gbg

13 jul 2008 kl. 00:23

Jag tror jag plockat rödavinbär ungefär samma tid varje år i Gråbo utanför Gbg hos en vän o gjort gelé undantag förra året. Men när jag misslyckades och även en väninnas svärmor på Orust det var då jag började fundera om det är något speciellt med just rödavinbär i år…. :/

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2008 kl. 13:13

Hej! Hjälper det inte att ha i lite Askobinsyra, om man skall göra gelé på frukter eller bär med låg syra så måste man ju tillsätta lite syra för att det skall stelna, eller?

0

Totte Gbg

13 jul 2008 kl. 16:11

Askorbinsyra har man i för att det inte ska missfärgas bla, jag hade i citronsyra som ska göra att det stelnar men nix funka inte denna gången….

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p1c&c=1&s=2&id=51

0

Bo Reyer

13 jul 2008 kl. 17:27

Hur mycket vatten tog du per/l bär? Mitt förslag är: max en dryg halv dl vatten till 1 liter bär. Lycka till!

0

Totte Gbg

13 jul 2008 kl. 17:35

Jag har ett recept som jag följt i alla år….som alltid har fungerat förutom i år????
Det var det jag tyckte var så konstigt o så just att vi var två som råkat ut för samma sak, ingen här som gjort gelé på rödavinbär i år o inte fått det att stelna?
Jaja nu har jag en massa saft istället :) Tack för alla råd:)

0

Bo Reyer

13 jul 2008 kl. 19:42

Det lustiga med det här är att när jag läste detta inlägg var i begrepp att göra samma sak. Nu får bären vänta tills i morgon. Förhoppningsvis kommer det in fler kloka råd. I morgon hör jag av mig ang. resultatet.

0

Lena M

13 jul 2008 kl. 20:27

Nej inte ännu men jag skall testa någon dag !

0

Lena M

17 jul 2008 kl. 06:02

Samma här ! Jag kokade gele igår och det stelnade inte heller fast jag tog lite mindre vatten än det stod i receptet. Tillsatte gul melatin för att få en fast konsistens, mycket konstigt för bären var halvmogna.

0

Totte Gbg

17 jul 2008 kl. 11:43

Men visst är det konstigt! Vad har hänt med bären? Har du fått den fast nu då med melatinen?

0

Bo Reyer

17 jul 2008 kl. 12:26

Min gele som jag gjorde tidigare i veckan blev fast och fin, utan Melatin!

0

Lena M

17 jul 2008 kl. 15:46

Ja Totte det gick bra med gul melantin.
P.s det regnar D.s

0

Totte Gbg

17 jul 2008 kl. 17:05

Ok, tack.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone