Många kunniga finns ju här o kanske någon har någon förklaring till det här:
Min kompis svärmor och jag har gjort rödvinbärsgelé olika platser olika bär o tider….men misslyckat…det är första gången som jag misslyckat med detta att det inte stelnar, har kokt om med mer pektin men nej! Inte då heller stelar det till gelé....
Vad kan detta bero på?
Har bären mognat för fort eller vad?
Någon som vet om det är någon idé att koka om gelé igen och i så fall hur? Tar gärna emot tips.
Hej Totte!
Bären måste plockas mycket tidigt på säsongen för att de ska stelna av sig själva,sedan vet jag inte om röda vinbär innehåller lika mycket pektin som svarta.
De har jag provat att göra gele på utan att ha i gelatin och det har fungerat.
Sockermängden kanske har betydelse också!’
Tyvärr har jag ingen erfarenhet utav att koka om och ha i pektin efteråt!
Jag tror jag plockat rödavinbär ungefär samma tid varje år i Gråbo utanför Gbg hos en vän o gjort gelé undantag förra året. Men när jag misslyckades och även en väninnas svärmor på Orust det var då jag började fundera om det är något speciellt med just rödavinbär i år…. :/
Askorbinsyra har man i för att det inte ska missfärgas bla, jag hade i citronsyra som ska göra att det stelnar men nix funka inte denna gången….
http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p1c&c=1&s=2&id=51
Jag har ett recept som jag följt i alla år….som alltid har fungerat förutom i år????
Det var det jag tyckte var så konstigt o så just att vi var två som råkat ut för samma sak, ingen här som gjort gelé på rödavinbär i år o inte fått det att stelna?
Jaja nu har jag en massa saft istället :) Tack för alla råd:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.