0 256 visningar

5 svar

Orolig för gräsmattssvamp

jan

13 jul 2008 kl. 18:05

Hej
I vår gräsmatta börjar de här svamparna dyka upp i mängd. Vår 1-åring visar stort intresse för dem. Försöker ju hindra henne. Men är de giftiga, så att jag ska se till att uttrota alla jag ser?
jan

0

Irene A

13 jul 2008 kl. 19:50

Slåtterbroking bör man undvika att äta, även om den knappast är farlig förutom i jättestora doser.
Den innehåller låga halter av hallucinogena ämnen, bl.a. serotonin och psilocybin.

Håll ett öga på barnet ändå, det kan dyka upp värre saker än dessa på gräsmattan.

0

Orolig för gräsmattssvamp-Irené

Nina A

14 jul 2008 kl. 17:18

jag tycker det ser ut som en nejlikbrosking?hur ser man skillnad? :)

0

Irene A

14 jul 2008 kl. 17:55

Nina, den här har mörkare och tätare skivor (svartsporig). Foten är lätt att bryta och fint luden.

Nejlikbroskingen har mycket tjockare och glesare skivor, foten är spänstig (som ett ventilgummi) och sporerna är vita.

0

sune

14 jul 2008 kl. 18:08

E rätt så säker på att det finns gödningsmedel med svampgift i, borde ta död på dem, sen så finns det inga svampar som innehåller serotonin!

0

Nina A

14 jul 2008 kl. 18:20

Tack för ditt svar :)
då har jag lärt mig lite nytt :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone