Den första tror jag är en tofsskivling. Jag tycker att de är knepiga att lära sig, men det skulle kunna vara Pholiota spumosa, klibbflamskivling.
Den andra ser ut som en fränskivling. Släktet Hebeloma är inte så enkelt heller, arterna är väldigt lika varann. Några vanliga vitaktiga arter med rädislukt är bl.a. H. velutipes (kan dyka upp tidigt), H. crustuliniforme (tårfränskivling) och H. fragilipes.
Jag har ingen idé om hur svampsäsongen blir. Kommer det bara lagom med regn, så kan det säkert bli en hel del svamp tidigt.
Men risken finns också att en del arter som har lockats igång redan nu, kommer av sig ifall det blir en längre torrperiod senare i sommar, och inte dyker upp längre fram heller. Så var det 2006 häruppe, och det blev inget bra svampår alls.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.