Idag var vi på rikkärrsexpedition hemma i Jumkil med Kalle Mälson, på bild 1 med papper i hand och halva gruppen, nydisputerad (7 juni) - på restaurering av rikkärr. Vid genomgången på ‘Studentvilan’ “plockades” första svampen, ‘barrsprickling’, på barr fallna från de gamla tallarna.
Andra svampfynd: en dvärgartad laxskivling ute i vitmossan, blek nagelskivlingsgrupp med ovanligt gula skivor samt MÅNGA vaxskivlingar som växte i kärr tills. med blåtåtel/stjärnstarr med vitmossor. Det enda jag kommer till är kantarellvaxskivling.
Bild 2. Ett ex med bl.a. Sphagnum,
Bild 3. En stor grupp i Molinia caerulea/Carex echinata
På de sista bilderna är det en art som jag skulle kalla H. coccineocrenata, myrvaxing - en mycket liten och tunnfotad art som brukar vara svartfjällig i hattmitten.
Annars brukar biotopen även passa för vitlöksvaxing, H. helobia (ifall det är fler än en art på bilderna).
Tack Irene och Ove!
Jag har kollat också H.helobia som har “inte alls” nedlöpande skivor, H.turunda som inte heller stämmer och givetvis mitt (och några andras) förslag, H.lepida som jag tycker stämmer hyfsat, utom betr. växtplatsen men/och i Artportalen är noterad som påträffad i reservatet.
Så jag noterar fyndet tillsv. som ‘myrvaxskivling’ H. coccineocrenata. Får väl åka och titta på fler. Ingen bristvara alls!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.