0 350 visningar

6 svar

Vaxskivling i rikkärr...

Jan A, Uppsala

13 jul 2008 kl. 18:44

Idag var vi på rikkärrsexpedition hemma i Jumkil med Kalle Mälson, på bild 1 med papper i hand och halva gruppen, nydisputerad (7 juni) - på restaurering av rikkärr. Vid genomgången på ‘Studentvilan’ “plockades” första svampen, ‘barrsprickling’, på barr fallna från de gamla tallarna.
Andra svampfynd: en dvärgartad laxskivling ute i vitmossan, blek nagelskivlingsgrupp med ovanligt gula skivor samt MÅNGA vaxskivlingar som växte i kärr tills. med blåtåtel/stjärnstarr med vitmossor.  Det enda jag kommer till är kantarellvaxskivling.
Bild 2. Ett ex med bl.a. Sphagnum,
Bild 3. En stor grupp i Molinia caerulea/Carex echinata

0

Jan A, Uppsala

13 jul 2008 kl. 18:46

Nästa serie
Bild 4-6 2 ex som tillsammans med frukter av Carex echinata ligger ungefär “på fyndplatsen”.
Tacksam för kommentar till den preliminära “artbestämningen”!

0

Lena M

13 jul 2008 kl. 20:26

Vilken vacker vaxing !

0

Irene A

13 jul 2008 kl. 20:37

På de sista bilderna är det en art som jag skulle kalla H. coccineocrenata, myrvaxing - en mycket liten och tunnfotad art som brukar vara svartfjällig i hattmitten.

Annars brukar biotopen även passa för vitlöksvaxing, H. helobia (ifall det är fler än en art på bilderna).

0

Ove Unander

13 jul 2008 kl. 20:47

Enligt vad jag kan se så liknar det kantarellvaxskivling.
Synd att inte skivorna syns.
Myrvaxingen är tunnköttigare, med långt nedlöpande skivor.

0

Ove Unander

13 jul 2008 kl. 20:49

Missade nästa bilder.
Irene A du har rätt det är Myrvaxingen utan tvekan.
En ganska ovanlig art.

0

Jan A, Uppsala

14 jul 2008 kl. 08:11

Tack Irene och Ove!
Jag har kollat också H.helobia som har “inte alls” nedlöpande skivor, H.turunda som inte heller stämmer och givetvis mitt (och några andras) förslag, H.lepida som jag tycker stämmer hyfsat, utom betr. växtplatsen men/och i Artportalen är noterad som påträffad i reservatet.
Så jag noterar fyndet tillsv. som ‘myrvaxskivling’ H. coccineocrenata. Får väl åka och titta på fler. Ingen bristvara alls!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone