Grattis!
Blomkålssvampen är i mitt tycke en av de allra läckraste svamparna, och den är godast tillagad färsk. Jag föreslår fritering:
http://www.tasteline.se/recipe/showRecipe.asp?intChannelID=1&lngRID=2857
Eller prova följande grundreceptet på frityrsmet från Nya Svampboken:
1 dl mjöl
1 dl öl
1 ägg
1 msk olja
Men åhh, så roligt…blomkållsvampen är min absolouta favorit…jag har glädjen att bo iett område där det finns massor..men har inte varit ute i skogen på grund av torkan…men tydligen är det ide att leta iallafall..blir hoppfull av ditt inlägg…jag brukar koka av svampen..o ha den till såser…helläckert:-) hoppas att du springer på fler:-)
Lycka till att hitta flera av dom goda matsvamparna..dom växer ju vid tallar..men det vet du säkert redan..jag har precis suttit o rensat årets första blomkålshuvud..o jag har ett till som sitter kvar i skogen på tillväxt…svamp är då bland det skojigaste som finns:-)
Måste bara få berätta…att trots den torka som varit här i örebro så flödar blomkålshuvudena i skogen:-) Sprang på tre igår och två idag..tänk så glad man blir…o i år är dom dessutom inte lika fulla med kryp…måste bero på torkan..så ni som liksom jag älskar blomkålssvampen..ut i skog o mark…det är högsäsong för den nu:-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.