0 337 visningar

18 svar

Några från idag men vad?

"JAS" Helsingborg

13 jul 2008 kl. 22:11

Jag har ingen aning vad jag hittat idag. Tog ledigt ett par timmar mitt på dagen och tog en sväng till Sliprännorna, Gantofta. Men först irrade jag en runda på skogskyrkogården men där var det heldött. Första 3 bilderna är tyvärr inte de bästa, såg inte upp med kamerainställningarna, så kan det bli ibland. Det kommer 5 bildserier med lite olika. Den första är en liten en, den största hatten max 10mm. och en tunn svart fot djupt i mossan eller gräs.

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2008 kl. 22:13

Och så denna, en Ticka på Ek som verkar ha blivigt angripen av en annan svamp (Mögel?)

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2008 kl. 22:15

Så en ticka till men den är väl på tillväxt antar jag, på Alm

0

Totte Gbg

13 jul 2008 kl. 22:16

Jag tror det är Hjulbrosking.

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2008 kl. 22:16

En Brosksvamp eller?

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2008 kl. 22:17

Ännu en rätt liten som växer på lövträdsbark och pinnar.

0

Totte Gbg

13 jul 2008 kl. 22:17

Första bilden då...

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2008 kl. 22:22

Totte vadå den första? inget från kyrkogården, det var ju dött där och jag hade ingen spade med mig så det blev inget. Det kpommer en serie till på en som växer i fuktig ängsmiljö och är väldigt spröd.

0

Bengt Sandh

13 jul 2008 kl. 22:26

Om det finns en svamp som heter Falsk Fallskärmmössa så är det nog sådana det handlar om.

0

Totte Gbg

13 jul 2008 kl. 22:27

De bilderna du lade in i ditt första inlägg menade jag, sorry var lite otydlig där….

0

"JAS" Helsingborg

13 jul 2008 kl. 22:31

Ursäkta Totte, kanske är jag trött i knoppen men jag förstår fortfarande inte vilka bilder du menar om det inte är Hjulbroskingen du menar för det är de 3 första bilderna. (?) :) Och tack för hjälpen det verkar ju stämma med hjulbrosking.

0

"JAS" Helsingborg

14 jul 2008 kl. 09:01

Jaha Totte, nu på morgonen förstår jag vad du menar. Med den “första” menar jag den första bildserien och det är på Hjulbroskingen.

0

Stefan HBG

14 jul 2008 kl. 12:52

Lustigt uttryck egentligen ” det var heldött på kyrkogården”
*fniss*

0

klas jaederfeldt

14 jul 2008 kl. 13:53

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 09:01

Tack klas jaederfeldt*, inget svenskt namn antar jag. ovanlig eller vanlig? Men är det ingen som har något förslag på bildserie 5, den som växer på pinnar och bark, ingen speciell lukt eller smak men jag är ju konstant snuvig så jag är inte helt säker, färgen överensstämmer med bilden (gråblå).

0

Hans v E

15 jul 2008 kl. 18:17

Det första är hjulbrosking om det är på lövvedspinnar, liten hjulbrosking om det är på granbarr.

Efter tickorna kommer en slemsvamp i sitt plasmodiestadium. Kan ej arten.

Sedan kommer en hätta. Bild två liknar mycket rothätta - Mycena megaspora.

Sist är det guldskivling, som bytt namn till Bolbitius titubans.

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 20:33

Hej Hans v E*. Kan det vara så att “Slemsvampen” är en Talgsvamp Sebacina incrústans? Hättan (Rothätta) verkar växa på torvjord och i mossa, den jag har på bilderna växer på lövträdspinnar och bark av dito så det är nog inte Rothätta utan något annat men vad? Men Guldskivlingen verkar stämma. Hjulbroskingen växer på löv.

0

Michael Krikorev

17 jul 2008 kl. 14:43

Hej JAS!

Om du ska skicka så många olika bilder i en och samma tråd är det bra om du namnger eller numrerar bildserierna så det blir lättare att komma med namnförslag.

Hans v E har rätt, det är en slemsvamp (ingen talgsvamp), men jag vet inte heller vilken art.

Och JAS du har rätt i att det inte är en rothätta (den växer i en helt annan miljö). Det skulle kunna vara sommarhätta som ibland får den där silvriga lystern på hatten:
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/abramsii4.htm

Men för att vara säker krävs mikroskopering!

0

"JAS" Helsingborg

17 jul 2008 kl. 16:41

Hej Michael Krikorev* Ja jag vet, jag brukar ju numrera men var lite okoncentrerad vid detta tillfälle. Tack för dina svar i båda trådarna. (jag skall skärpa mig jag lovar)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone