Jag har ingen aning vad jag hittat idag. Tog ledigt ett par timmar mitt på dagen och tog en sväng till Sliprännorna, Gantofta. Men först irrade jag en runda på skogskyrkogården men där var det heldött. Första 3 bilderna är tyvärr inte de bästa, såg inte upp med kamerainställningarna, så kan det bli ibland. Det kommer 5 bildserier med lite olika. Den första är en liten en, den största hatten max 10mm. och en tunn svart fot djupt i mossan eller gräs.
den sista bilden är en Bolbitus vitellinus
http://www.flickr.com/search/?q=bolbitus%20vitellinus&w=14195407%40N08
Tack klas jaederfeldt*, inget svenskt namn antar jag. ovanlig eller vanlig? Men är det ingen som har något förslag på bildserie 5, den som växer på pinnar och bark, ingen speciell lukt eller smak men jag är ju konstant snuvig så jag är inte helt säker, färgen överensstämmer med bilden (gråblå).
Det första är hjulbrosking om det är på lövvedspinnar, liten hjulbrosking om det är på granbarr.
Efter tickorna kommer en slemsvamp i sitt plasmodiestadium. Kan ej arten.
Sedan kommer en hätta. Bild två liknar mycket rothätta - Mycena megaspora.
Sist är det guldskivling, som bytt namn till Bolbitius titubans.
Hej Hans v E*. Kan det vara så att “Slemsvampen” är en Talgsvamp Sebacina incrústans? Hättan (Rothätta) verkar växa på torvjord och i mossa, den jag har på bilderna växer på lövträdspinnar och bark av dito så det är nog inte Rothätta utan något annat men vad? Men Guldskivlingen verkar stämma. Hjulbroskingen växer på löv.
Hej JAS!
Om du ska skicka så många olika bilder i en och samma tråd är det bra om du namnger eller numrerar bildserierna så det blir lättare att komma med namnförslag.
Hans v E har rätt, det är en slemsvamp (ingen talgsvamp), men jag vet inte heller vilken art.
Och JAS du har rätt i att det inte är en rothätta (den växer i en helt annan miljö). Det skulle kunna vara sommarhätta som ibland får den där silvriga lystern på hatten:
http://home.online.no/~araronse/Mycenakey/abramsii4.htm
Men för att vara säker krävs mikroskopering!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.