Hej Stefan HBG. Stefan HBGar både i Gantofta och Vallåkra igår, ingen matsvamp där heller, inte mycket svamp allas. Det ända är väl att de fleråriga tickorna börjar växa till och jag såg en hel del fina och roliga plattickor. Det kommer ev. lite bilder på detta i kväll. Det borde börja hända lite på våra åsar för vad jag kunde se och känna så är det ju inte helt torrt i marken snarare rätt fuktigt och till och med blött på sina ställen och åsarna borde ha fått mer nederbörd än nere på slätten.
Så här ser douglasgrankottar ut (bild 1):
s/ är ‘Douglasgran’, Pseudotsuga menziesii, kotten 8-9 cm lång.
r/ är P. macrocarpa som ersätter föreg. art i södra Kalifornien och s/ är P. japonica som jag inte vet just nåt om - utöver namnet på japanska!
Många Abies-arter har kottar liknande den grönskande på Stefans bild, men det är “svårt” att från den avgöra vilken, men varför inte först gissa på den allra vanligaste, ‘Silvergran’, Abies nobilis/Abies alba, kotten c. 17-22cm lång. (bild 2)
Det kanske vore en god idé, Stefan, att se upp för att se varifrån kotten kommit och även se ner på marken och kolla barren som väl kommit dit på nåt sätt! ;))
Jag ser inga “tall"barr på bilden, men det finns faktiskt också Pinus-arter med något liknande kottar…
Du slog nog huvudet på spiken Irene.Goglat lite på kottar och det är säkert något närbesläktat som du säger. Den här verkar “knubbigare” och ha fler taggar än douglaskotten. Skulle klart kollat under vilket träd och fotat det, trött efter en dag i skogen. Skickar en lite mer närgången bild.
Mvh Stefan.
Jag tror att det var Jan som slog huvudet på spiken! Silvergran är ett mycket bättre förslag, och det är väl också troligare att den bildar skogsliknande bestånd i Skåne:
http://www.conifers.org/pi/ab/alba3.jpg
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.