0 1318 visningar

5 svar

Rävriska ??

Alf Pallin

14 jul 2008 kl. 23:38

Den här riskan växer i gräset i en beteshage i närheten av stora aspar. Foten har hattens färg, vit saft, gissar på rävriska? Fler förslag?

0

Michael Krikorev

15 jul 2008 kl. 00:18

Jag tycker inte de ser ut som typiska rävriskor. Snarare möjligen gulmjölkig sötriska (Lactarius tabidus). Kollade du om saften gulnade något efter en stund?

0

Jan A, Uppsala

15 jul 2008 kl. 08:54

Jag är så lyckligt lottad att jag har rävriska på tomten, som prydnads- och nytto"växt”. Jag äter nämligen den goda rävriskan!  OBS1 Ingen rekommendation, bara ett faktum.
“Mina” skogar, hasselrika gamla granskogar, är dessutom ovanligt rävriskerika!
Rävriskan “mykorrhizar” med ek och hassel, dessutom troligen med apel och några andra lövträd-/buskar, dock INTE asp. Din bild Alf, visar inte nån rävriska.
Jag visar några trädgårdsbilder med rävriska, den första en del av en samling som Svengunnar Ryman fick till fjolårets utställning i september (vid Forum Fungorum), dels två, flera år gamla, inskannade bilder av grupper intill en Chaenomeles-buske “ganska nära” en ek. (Måste försöka förmå ngn att skanna in negativen för bättre kvalité!)

0

Alf Pallin

15 jul 2008 kl. 21:32

Tack Jan A för ditt svar, skall försöka kolla upp riskan närmare om jag får vägarna åt samma håll igen. Beträffande asp så nämner både Bo Nylen och Ryman att den kan växa med asp.

0

Alf Pallin

15 jul 2008 kl. 21:32

Tack Jan A för ditt svar, skall försöka kolla upp riskan närmare om jag får vägarna åt samma håll igen. Beträffande asp så nämner både Bo Nylen och Ryman att den kan växa med asp.

0

Jan A, Uppsala

15 jul 2008 kl. 22:47

Den ene skriver oftast av den andre, men det är kanske inte alltid så lyckat! Det är dock givet att det ibland kan finnas nån asp “i närheten”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone