0 232 visningar

11 svar

Svamptur 3

Geraldine Vällingby

15 jul 2008 kl. 07:57

Lite bilder från i söndags, en del kan jag, andra inte, är det någon som vill hjälpa till?

0

Geraldine

15 jul 2008 kl. 07:58

..några till..

0

Geraldine

15 jul 2008 kl. 08:00

..och lite tickor och…?:))

0

anithau

15 jul 2008 kl. 08:36

Hej Geraldine!
JAg kan inte arterna på dina första bilder. Jag måste säga: vilka kanonbilder.
Tickorna får jag en känsla av slingerticka.
Den absolut sista bilden är väl en “stekpannesvamp”, av något gott slag.´, exvis kantarell.

0

Michael Krikorev

15 jul 2008 kl. 16:45

Hej Geraldine, fina bilder!

Inlägg 1:
1. Blek kantarell

2. Guldskivling

3. Svårt att säga utan en närmare titt. Möjligen en Flammulaster eller Pholiota.

Inlägg 2:
1. En sopp angripen av en snylting.  Soppen är förmodligen en Xerocomus (gruppen kring sammetssopp, rutsopp m.fl.) och snyltingen en Hypomyces.

2. Påminner lite om kärrsopp (Leccinum holopus) men strävsoppar är svåra och ofta måste man skära itu svampen och kolla eventuella färgförändringar i köttet, färgen på de små tofsarna på foten hos unga resp gamla ex osv.

3. Ser ut som aspsopp som numera är uppdelad i två arter: Leccinum aurantiacum och L. albostipitatum. Din ser ut att tillhöra den senare.

0

Lena M

15 jul 2008 kl. 17:14

Hittar du så många arter, det enda jag sett idag är en mängd sommartrattskivlingar.
Nästan så man börjar att misströsta, hur länge skall vi vänta på svampen tro ?

0

Sofia, Skåne

15 jul 2008 kl. 17:48

Vilken skörd, Geraldine! Grattis!

0

Geraldine

15 jul 2008 kl. 20:06

Tack för alla svar!

Hoppas för mer svamptur för dej Lena!

Här kommer fler bilder från i söndags, vet ej vad det är, en är av lite dålig kvalitet.

0

Geraldine

15 jul 2008 kl. 20:08

..lite fler, som jag inte vet vad det är, alla 3 bilder är samma svamp

0

Geraldine

15 jul 2008 kl. 20:14

..och lite till från svamptur 3 på Mälaröarna, alla 3 bilder är på samma svamp.

0

Irene A

15 jul 2008 kl. 20:38

Den första är en liten trevlig sköldskivling. Vågar inte gissa på arten, men något supervanligt är det inte.
De följande sopparna lämnar jag åt sitt öde..

Den andra är syllsvamp, växer troligen på en tallstubbe.

Den tredje gissar jag är kastanjespröding, Psathyrella piluliformis.

0

Geraldine

15 jul 2008 kl. 20:43

Tack Irene för svaren, jag kollar i Ryman/Holmåsen och läser lite mera!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone