0 467 visningar

22 svar

Några att bita i men inte att äta ?

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:06

Var en runda på Järavallen (Barsebäck) idag. Inget ätbart (förutom hallon och smultron, mycket bjönbär på gång) men en hel del annat och många frågetecken, så vet ni vad de är för några så kom igen med svar. 7 bildserier om 3 bilder (1 art i varje) kanske är det samma på 2 av serierna.

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:10

Nästa

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:11

Plätt eller?

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:12

Samma kanske 5 bider 2 serier.

0

Alf Pallin

15 jul 2008 kl. 22:13

På sista bildserien ser det ut som ögonskål.

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:13

Samma ?

0

klas jaederfeldt

15 jul 2008 kl. 22:14

3 an ser ut att vara en ögonskål av något slag

0

"JAS" Helsingborg

Vore bra med bilderna eller hur?

0

klas jaederfeldt

du var tydligen en sekund före Alf

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:15

På murken ved i kärrbryn!

0

klas jaederfeldt

15 jul 2008 kl. 22:15

vit sprödskivling

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:16

Blev knas med bilderna nu oxå?

0

Alf Pallin

15 jul 2008 kl. 22:16

Jag menade ögonskål på tredje bildserien, plätt eller?

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:18

Så de här som växer på undersidan av en rotfälla och lite för långt ut i sumpmarken för att ta sig dit med jumpa skor på fötterna, jag tycker det ser ut som någon Hätta.

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:22

Uj vad ni var på hugget. Ögonskål? ok skall googla lite på det. Vit Sprödskivling är det samma som Vitspröding, den hade jag i våras men den såg inte såhär ut?

0

Daniel Persson

15 jul 2008 kl. 22:26

De tagna på avstånd på stubben kan vara stubbläcksvamp med tanke på tätheten de växer med… Men då är hattarna inte mer än 1 cm i diameter. Stämmer det?

0

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:26

Jaha det verkar ju finnas en del snarlika arter till Scutellinia scutellata, och då är det väl mikroskop som gäller eller?

0

Daniel Persson

"JAS" Helsingborg

15 jul 2008 kl. 22:28

Tja nu hade jag väl en 3 meter ut till fällan men inte var de stora men de största var nog lite över 1cm men inte 2cm i alla fall.

0

Några att bita i men inteatt äta ?

klas jaederfeldt

15 jul 2008 kl. 22:45

näst sista bilderna är Vårtöra

0

"JAS" Helsingborg

16 jul 2008 kl. 08:39

Tack klas! Och jag får hålla med om Sprödskivlingen, skall leta reda på den jag fick namn på i våras och jämföra. Men vad är det på de 2 första serierna?

0

"JAS" Helsingborg

16 jul 2008 kl. 09:03

Denna fick jag klassad som Vitspröding i våras?

Är Vitspröding och Vit Sprödskivling inte samma svamp?

0

Michael Krikorev

17 jul 2008 kl. 14:59

Serie 1:
En broking (Panaeolus). Kanske högbroking men det krävs en närmare titt innan man kan avgöra det säkert.

Serie 2:
En spröding (Psathyrella sp.) men vet ej vilken art. Misstänker att det inte går att avgöra enbart efter bilderna.

Serie 3:
En art i släktet Scutellinia.

Serie 4 & 5:
Kan vara vitspröding.

Serie 6:
Vårtöra.

Serie 7:
Ser ut som stubbläcksvamp. Uppges ibland kunna förväxlas med en spröding (Psathyrella pygmea) men den har vanligen en annan hattform och växer inte i lika stora grupper.

0

"JAS" Helsingborg

17 jul 2008 kl. 16:37

Tack Michael Krikorev*. Då är det klart så långt det går antar jag men jag är lite fundersam på Vitsprödingen, det är ju rätt stor skillnad på den jag visade från i våras och dem jag har på bild nu, både storleken och färgen på hatten, ja de är inte lika alls egentligen?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone