Var en runda på Järavallen (Barsebäck) idag. Inget ätbart (förutom hallon och smultron, mycket bjönbär på gång) men en hel del annat och många frågetecken, så vet ni vad de är för några så kom igen med svar. 7 bildserier om 3 bilder (1 art i varje) kanske är det samma på 2 av serierna.
Serie 1:
En broking (Panaeolus). Kanske högbroking men det krävs en närmare titt innan man kan avgöra det säkert.
Serie 2:
En spröding (Psathyrella sp.) men vet ej vilken art. Misstänker att det inte går att avgöra enbart efter bilderna.
Serie 3:
En art i släktet Scutellinia.
Serie 4 & 5:
Kan vara vitspröding.
Serie 6:
Vårtöra.
Serie 7:
Ser ut som stubbläcksvamp. Uppges ibland kunna förväxlas med en spröding (Psathyrella pygmea) men den har vanligen en annan hattform och växer inte i lika stora grupper.
Tack Michael Krikorev*. Då är det klart så långt det går antar jag men jag är lite fundersam på Vitsprödingen, det är ju rätt stor skillnad på den jag visade från i våras och dem jag har på bild nu, både storleken och färgen på hatten, ja de är inte lika alls egentligen?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.