0 115 visningar

3 svar

Vacker svamp.

Ola S

8 okt 2005 kl. 01:51

Var idag ute i skogen här i södra skåne, egentligen inte på jakt efter svamp. Då jag råkade på den här svampen. Som kuriosa kan jag berätta att den inte var helt lätt få med på bild i en skymningsmörk lövskog. Det behövdes en hel del trixande för att få den på bild.

Är det någon som vet vad det är ?Exemplaret på bild var den enda jag kunde se.

0

klas jaederfeldt

8 okt 2005 kl. 10:42

gullhorn, en gelesvamp

0

Irene A

8 okt 2005 kl. 11:48

Tycker också att den liknar gullhorn (Calocera viscosa) eftersom den ser ut att vara grenad vid basen. Den är ganska lätt att identifiera om man känner på den - något klibbig (ibland riktigt snorhal), och mycket elastisk.

Det som talar emot gullhorn, är att den brukar vara slankare och mer grenad, och att den ska växa på barrved, så jag lutar mer åt någon annan art.
Clavulinopsis fusiformis tycker jag ligger närmast till hands - den har i så fall bitter smak.

0

Ola S

8 okt 2005 kl. 13:26

Irene A beskrivning på hur den kändes stämmer väl överens.

Den kändes liksom lite gummiaktig. Om man tittar till vänster i bilden så ser det ut som att det är på väg att titta fram en till.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone