Hej!
En liten undran: Passar alla svampar att malas till svampmjöl? Ska de malas var för sig eller är det bäst att blanda? Börjar nämligen få trångt i mina burkar med torkad svamp (trattkantarell, Karl Johan, rödgul trumpetsvamp, strävsopp, tegelsopp och brunsopp) och tänkte att det kunde vara ett alternativ.
/Johanna
Trattkantarellen och trumpetsvampen har ju en form som kan vara dekorativ i en soppa eller gryta så jag skulle nog i första hand mala sopparna. Men det beror på hur du brukar använda svampen. Alla svampar har nog möjlighet att lämna ifrån sig mer smak om de är finmalda.
En annan undring är om någon har testat att göra kryddblandningar med svampmjöl?
Har vissa planer på att köra ihop lite svampmjöl med nå‘n örtkrydda, lite salt eller natriumglutamat och ev. lite vitpeppar och eller chili och få nå‘n sorts allkrydda. Har aldrig testat, men jag tror på idén.
Förmodligen en del trixande innan man hittar rätt proportioner. Har någon erfarenhet?
Kapten Hammock - säkert att det inte ska vara Haddock? :-) - din idé är så bra att någon faktiskt redan slagit mynt av den och alltså säljer dylika svampkryddor. Minns inte adressen men länken fanns på detta förträffliga forum. Jag minns att jag gillade idén och lade den på minnet under avdelningen “värt att prova.”
Där ser man, intet nytt under solen. Men nu när du säger det, så ringer det en liten klocka i bakhuvudet. Har säkert sett liknande produkter själv någanstans/någon gång. Fast det är nog roligare att experimentera själv…
Och nej, det ska inte vara Haddock. Han är alldeles för äventyrlig för mig. Jag trivs bättre i en sakta gungande hammock. :-)
Kapten Hammock titta in på http://www.svampbutiken så får du se.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.