Vandringen på en tallhed resulterade i följande:
2 pepparriskor, 3 tallsoppr och även dessa som jag bifogar på bild. Kan inte klira ut vad det är.
De har en markant doft åt “goliathållet”, fast mycket mildare. Fast träigt kött som är ljust. Stadiga svampar.
Tacksam för hjälp.
Den andra känner jag igen som bårdspindling, Cortinarius balteatus. Det är en av de tidigaste spindlingarna och ganska vanlig häruppe. Lukten brukar beskrivas som jästliknande.
Den första vet jag inte vad det är. Osäker på färgen bl.a. Ifall den har något blått i hattkanten skulle det kunna vara samma som den andra, annars påminner den om en mycket sällsynt försommarart med liknande lukt: oväntad spindling, Cortinarius inexpectatus (nej jag skojar inte).
Tänk om det skulle vara den??
Här kommer tre bilder på den första svampen som Irene är osäker på. Ev att det skulle vara en sällsynt försommarart. Den har inget blått el lila i sig.
Sedan kommer två bilder på en annan svamp el om det är samma. Kan inte uttala mig om det.
Hoppas Irene el någon annan kan.
Tack på förhand.
Det är nog inte den art jag hoppades på... Skivorna är lite blåaktiga, men de liknar inte bårdspindlingen heller.
De sista ser ut att vara kvartsspindling, Cortinarius quarciticus, med det silkestrådiga velumet på hatten, och de första skulle också kunna vara lite torrare ex av sådana - men säker är jag absolut inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.