Hej. Har hittat väldigt många exemplar av svampen på mitten. Jag har hittat den på gräsmattor och på åkrar. Unga exemplar har en klockform och sedan expanderar den med åldern. Hatten är brun när den är blöt, blir gul med brun kant när den blir torrare.
Skivorna och foten är gulbruna.
Och som ni ni ser är den väldigt liten, foten varierar från 2-5 cm på olika exemplar.
Jag misstänker att det är klockhätting (Conocybe lactea) men alla foton på den visar en mycket ljusare stam.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/klockhatting.jpg
Jag skulle tro att du har rätt när det gäller släktet (Conocybe), som innehåller omkring 50 arter. Av dessa är många ockrafärgade, strimmiga och urbleknande som den på bilden.
Klockhätting är det definitivt inte, den är lätt att känna igen på den klockformiga hatten, som är vit redan från början.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.