Nästan 3 tim. i skogen idag och jag hittade faktiskt 2 svampar.
Bild 3 är en Björksopp (tyvärr maskäten).
Bild 1-2 är samma svamp.
Någon som har förslag?
Fot ca. 5 cm, hatt 7 cm. I princip ingen lukt.
Växte ganska ljust i en glänta, sandjord och blandskog.
(Inte vedlevande även om det ser ut så på bilden.)
Det fattas också regn i Hälsingland, och så värst med svamp finns det inte. Har dock hittat och ätit följande arter, björksopp, tegelröd björksopp, aspsopp, kantarell, blek ostronmussling, karl-johan, grönkremla, kantkremla, nejlikbroskskivling, brödticka, sammetsopp inga mängder men det finns förhoppning om mer bara det blir regn.
Tranås verkar ju vara lika “svamprikt” som här.
Idag har det kommit flera rejäla skurar men mätaren visar bara 2½ mm.
Jag hoppas att du har fått lite regn också Alf. Man blir ju glad för det lilla nu när det är så torrt.
Men lite avis är jag på dig förstås. Du har ju fått smaka en del även om det inte har varit några mängder.
Ska jag gissa på arten, skulle det kunna vara Hebeloma velutipes, “liten tårfränskivling”, som också har gått under namnet Hebeloma leucosarx. Bl.a. är den inte fullt så utpräglat droppfläckig på skivorna som tårfränskivlingen, och spormassan har en något rödare ton.
De skiljer sig också åt en aning på växtplatser, fast de överlappar varann. Båda är vanliga arter, men rapporter av tårfränskivling är säkert överrepresenterade på grund av förväxling med andra arter som får fläckar på skivorna.
Tårfränskivlingen går hellre i något torrare mark, på gräsmattor och i vägkanter. I fuktig skogsmark är det oftast den andra arten man hittar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.