0 384 visningar

8 svar

Bjöksopp och ett ?

Enelie, Linköping

18 jul 2008 kl. 00:38

Nästan 3 tim. i skogen idag och jag hittade faktiskt 2 svampar.
Bild 3 är en Björksopp (tyvärr maskäten).

Bild 1-2 är samma svamp.
Någon som har förslag?
Fot ca. 5 cm, hatt 7 cm. I princip ingen lukt.
Växte ganska ljust i en glänta, sandjord och blandskog.
(Inte vedlevande även om det ser ut så på bilden.)

0

Joachim Krumlinde

18 jul 2008 kl. 19:57

Någon fränskivling (Hebeloma) ?

0

BirgittaD Tranås

18 jul 2008 kl. 20:37

Vi har det lika illa i Linköping och Tranås förstår jag. De sista dagarna har jag hittat en björksopp (angripen i foten) och en giftkremla samt en fjällskivling av något slag, det finns ju några att välja på enligt Holmåsen/Ryman.

0

Sofia, Skåne

18 jul 2008 kl. 21:55

Soppen var grann.

0

Alf Pallin

18 jul 2008 kl. 22:51

Det fattas också regn i Hälsingland, och så värst med svamp finns det inte. Har dock hittat och ätit följande arter, björksopp, tegelröd björksopp, aspsopp, kantarell, blek ostronmussling, karl-johan, grönkremla, kantkremla, nejlikbroskskivling, brödticka, sammetsopp inga mängder men det finns förhoppning om mer bara det blir regn.

0

Enelie, Linköping

18 jul 2008 kl. 23:36

Tack Joachim för hjälpen!
Jag körde fast i Rymans nyckel igår när jag kom till sporformen.
Det kanske kan vara en Tårfränskivling.

0

Enelie, Linköping

18 jul 2008 kl. 23:43

Tranås verkar ju vara lika “svamprikt” som här.
Idag har det kommit flera rejäla skurar men mätaren visar bara 2½ mm.

Jag hoppas att du har fått lite regn också Alf. Man blir ju glad för det lilla nu när det är så torrt.
Men lite avis är jag på dig förstås.  Du har ju fått smaka en del även om det inte har varit några mängder.

0

Irene A

19 jul 2008 kl. 09:49

Ska jag gissa på arten, skulle det kunna vara Hebeloma velutipes, “liten tårfränskivling”, som också har gått under namnet Hebeloma leucosarx. Bl.a. är den inte fullt så utpräglat droppfläckig på skivorna som tårfränskivlingen, och spormassan har en något rödare ton.
De skiljer sig också åt en aning på växtplatser, fast de överlappar varann. Båda är vanliga arter, men rapporter av tårfränskivling är säkert överrepresenterade på grund av förväxling med andra arter som får fläckar på skivorna.

Tårfränskivlingen går hellre i något torrare mark, på gräsmattor och i vägkanter. I fuktig skogsmark är det oftast den andra arten man hittar.

0

Enelie, Linköping

19 jul 2008 kl. 12:17

Tack för hjälpen och informationen Irene!
Ditt förslag verkar passa bra. Den här växer där det i vanliga fall är fuktig skogsmark. Nästan lite sankt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone