0 2051 visningar

17 svar

skogshallon

trompete des morts

18 jul 2008 kl. 22:44

har så landat i sverige. tänkte ut och kika efter skogshallon här i småland i morgon. någon som har plockat några eller gjort några observationer ?

0

Affe Nv Skåne

19 jul 2008 kl. 01:11

Dom hallonen som vi plockat i år har varit väldigt rika på “mask” tyvärr.
Annars har dom haft ganska så bra storlek och mycket bra smak…

0

trompete des morts

19 jul 2008 kl. 08:12

ok affe, så har jag haft tur. i de cirka 10 liter jag plockat har jag sett 1 st larv.

0

"JAS" Helsingborg

19 jul 2008 kl. 08:43

Var i småland har du landat?

0

trompete des morts

19 jul 2008 kl. 20:14

sorry JAS ! det kan jag tyvärr inte avslöja då bröderna grus kan komma hit och genomföra terrorattacker mot mig med småsten i hallonskogen !

hur som helst så finns här precis som i danmark hur mycket skogshallon som helst att plocka för var och en med tillgång till bra promenadskor och eller cyckel !

så varför allt detta gnällande över stigande matpriser. det är bara ut och hämta och det är gratis !!
och är man flitig kan man t o m sälja, men klart då får man överkonstapel sussie efter sig…ss

0

Smålänningen

19 jul 2008 kl. 20:24

Av Eniro att döma så kan man väl anta att herr Dunhoff är i trakterna av Växjö.

0

trompete des morts

19 jul 2008 kl. 21:02

och så dök där upp ännu en av dessa simpla varelser som kör med engångssignatur !
nej du jag är definitivt inte i växjö !!
men duktigt av dig att googla och finna min ex fru !!!

0

"JAS" Helsingborg

19 jul 2008 kl. 23:16

Skogshallon har det alltid varit gott om i Småland och om ett par år så lär det finnar hur mycket som helst (efter Gudrun) så då finns det till alla och om många är riktigt flitiga så lär det gå att köpa skogshallon i hela sydligaste Sverige (de håller ju inte för några längre transporter) och bli över till alla som inte tror att skogens produkter räcker till för att inte prata om all svamp som växer på stubbar. Detta trodde i allra högsta grad även gälla för Halland. Och det var inte viktigt egentligen att få reda på var du håller hus mest var det för att eventuellt tipsa om någon fin/bra plats.

0

trompete des morts

19 jul 2008 kl. 23:46

JAS, tipsa om bra plats för skogshallon behövs sannerligen inte. de finns överallt där gudron dragit fram !
men jag skulle faktiskt mena att de toppar i år eller nästa år då ganska mycket är planterat nu.

ett hygge som gjordes år 2000 utanför aalborg och som planterades 2001 håller granen redan nu på att ta över efter skogshallonen.

fär övrigt smakade dagens skogshallon ypperligt till den hemmagjorda danska blåbärsglassen

0

Robban

20 jul 2008 kl. 01:22

Vet inte var du plockar Per, men på ostkusten där jag bor är alla bär små. Smakrika men små.

0

"JAS" Helsingborg

20 jul 2008 kl. 08:41

Småländska innlandet har fått betydligt mer regn än ostkusten, i Västervik var bären nästan helt upptorkade och blåbären små som lindfrön.

0

buffy

20 jul 2008 kl. 11:36

På kända blåbärsställen i norra delarna av NV Skåne fanns det massor av blåbär för ett par veckor sedan, men de var inte större än 5 mm i diam =/ Skogshallon brukar vara små, men om man passerar ca hälften när man gör sylt så blir det inte så mkt kärnor ändå, och smaken är ju oslagbar.

0

trompete des morts

21 jul 2008 kl. 00:50

blev till 1,5 liter fina skogshallon i kväll till desserten.

som väl är har man inte anlag för fetma utan dessa delades på 3 med varsin dl 40 proc grädde !

0

Marie Blücker

21 jul 2008 kl. 00:57

Det finns massor av skogshallon på de flesta hyggen där jag plockar i år. Runt Ysby vid Laholm, Vippentorpet och Hjörneredssjöarna. Som sagt, massor.

0

Marie Blücker

21 jul 2008 kl. 00:59

PS Ingen mask har jag hittat i dem. DS

0

Geraldine Vällingby

21 jul 2008 kl. 11:32

Här i Mälardalen finns det också gott om skogshallon, har sett på flertal ställen men inte plockat pga mygg:)

0

Bo E

21 jul 2008 kl. 16:44

Här i Örebrotrakten har det varit ovanligt stora och många skogshallon som verkade mogna till förra veckan!

En kompis åt så han blev proppmätt!

Jag åt i lite lugnare tempo.

Har knappt gått en promenad utan hallon och smultron senaste veckan…

Myggen är inte talrik här ännu men går väl till nu när det blivit våtare…

0

trompete des morts

21 jul 2008 kl. 16:49

har kört runt och kikat en del i dag och här ismåland finns i princip hur mycket skogshallon som helst. masn skulle kunna plocka oavbrutet i flera dagar. har aldrig sett något liknande !!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone