0 244 visningar

5 svar

Slottsfynd

Geraldine Vällingby

19 jul 2008 kl. 01:56

Mina italienska vänner är här i Stockholm på visit. Idag tog vi en tur till Mariefred och Gripsholms slott.Tro det eller ej, med det växte vårmusseroner på gräsmattan inne på slottsgården. Rätta mig om jag har fel, man fick inte beträda gräsmattan, så jag fotade på håll och försökte med en förstoring.

0

Lena M

19 jul 2008 kl. 17:07

Lite svårt att se och jag har ju aldrig träffat på den. Smyg dit inatt och kolla Hi,hi !

0

Jan A, Uppsala

19 jul 2008 kl. 19:21

Du har troligen rätt. Det är inte SÅÅ ovanligt med vårmusseringar så här års. Hittade själv nåt dussin ringar (med alltför gamla svampar) på kyrkogårdgräsmattor i U-a.

0

Bo E

21 jul 2008 kl. 17:17

Ja nog ser det ut att kunna varta den om det inte är en liten champinjon förståss!

Tror inte tt gräsmattan tagit skada om du klivit ut och kollat upp den….

Var själv på Gripsholm för nån månad sen men såg inte nån antydan till svamp.

Torrt var det då....väldigt torrt ocxh varmt.

Men inne i slottet var det svalt och lite lagom spöklikt intressant med alla gamla möbler och porträtt.

Fascinerande förresten att vissa rum stått helt orörda i hundratals år med originalinredning.

Klart sevärt utflyktsmål!

0

Geraldine

21 jul 2008 kl. 17:54

Bo, nej jag tror inte gräsmattan hade tagit någon skada, men min italienske vän tog två foton inne på slottet, det är ju inte tillåtet. En slottsguide hade ögonen på oss så jag vågade inte bertäda gräsmattan p g a detta :)))

Mycket intressant inne på slottet, ortolig samling av tavlor, verkligen värt ett besök.

0

gunhild

21 jul 2008 kl. 22:35

Jag har också varit på Gripsholms slott och hjorthagen i Mariefred eftersom jag en period bodde och arbetade i Strängnäs. Tyvärr var det innan mitt intresse för svampar väcktes. Ja kantareller plockade jag ju dessa fanns det gott om där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone