0 307 visningar

8 svar

Ännu ingen matsvamp

Mikael R

19 jul 2008 kl. 16:12

Det förekommer matsvamp på många håll ser jag. Dock inte här. I brist på den lägger man dock märke till dem som finns.
Vilka kan dessa vara?
Bild 1
i blandskog, gran tall, björk, lönn och asp bl.a.
Bild 2
ytterst liten, foten mindre än 1 mm tjock. I mossa. Blandskog.
Bild 3
på skogsväg med mest barrskog.
Allt i västra Götaland.

0

Lena M

19 jul 2008 kl. 17:02

tror att svampen på bild 2 kan vara rosenhätta.

0

Mikael R

20 jul 2008 kl. 17:28

Tack Lena M.
Har någon några förslag på de andra svamparna?

0

anithau

20 jul 2008 kl. 17:32

Gissning: Bild 1 = Laxskivling

0

Jan A, Uppsala

20 jul 2008 kl. 17:36

Ettan tror jag är en (vanlig hederlig) laxskivling som ser väldigt olika ut, beroende på bl.a. var den växer.
3-an tycker jag inte ser 3-vlig ut!

0

Stor och liten

Mikael R

20 jul 2008 kl. 19:25

Tack även Anitha och Jan.
Detta är väl någon fränskivling? Dock har jag aldrig tidigare sett att en mindre hatt sitter fast i den större, dessutom uppåtriktad och utan fot. Har ni sett något sådant?

0

Stor och liten

Bo E

21 jul 2008 kl. 17:21

Har aldrig sett nåt liknande men visst kan man tänka sig att de vuxit samman om de kommit upp tätt i en klase.

Kan det vara en vit tuvskivling?

0

Stor och liten

Mikael R

21 jul 2008 kl. 18:13

Tack Bo E för förslag.
Nog tror jag att det är en fränskivling.
Någon annan som vill svara kanske?
Någon som känner till fenomenet med “dessa hattar”?

0

Stor och liten

Robban

21 jul 2008 kl. 21:05

Skulle tro att dom växt ihop helt enkelt. Man ser det ju ibland på trattisar och dom gula. Kanske inte lika tydligt som här men! Träd växer ju ochså i hop ibland.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone